A Pratt&Whitney kanadai üzeme szállíthatja a legújabb orosz könnyűhelikopter, a VRT500 hajtóművét, amelynek prototípusa egy év késéssel a jelenlegi tervek szerint 2020 második felében emelkedhet először a levegőbe.

A VRT500 életnagyságú makettje egy korábbi helikopteres szakkiállításon (Forrás: Ruaviation)

A hajtóművet nemrég választotta ki a Russian Helicopters Holding részeként működő VR-Technologies, a VRT500 fejlesztője.

A szerződést a dubaji légiszalonon írták alá és jelentették be hivatalosan, ennek értelmében a kanadai hajtóműgyártó a PW200 legmodernebb változatát szállíthatja az új forgószárnyasokhoz – írja a Ruavition.

A PW207V jelzésű verzió a Pratt&Whitney legújabb, kifejezetten könnyű helikopterekhez tervezett erőforrása, maximális teljesítménye 700 lóerő.

Megbízhatóságát elődjeire alapozza a gyártó, ezeket összességében már ötezernél is több példányban gyártották le, és 11 ezer üzemórát gyűjtöttek számos helikoptertípuson.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kanadai hajtómű alkalmazásától a VR-Technologies a VRT500 nemzetközi tanúsítási folyamatának rövidülését, utána pedig az alkatrész-ellátás gördülékenységét reméli.

A helikopter fejlesztési programjában ugyanis a gyorsaság is kulcsfontosságú lett, mert már most egy teljes év a csúszás az eredeti ütemezéshez képest: a szűzrepülésnek 2019 végéig meg kellett volna történnie.

Anthony Rossi, a Pratt&Whitney alelnöke a szerződés aláírásakor úgy nyilatkozott, büszke a legújabb generációs helikoptert fejlesztő orosz csapat bizalmára, cége pedig várakozásokkal tekint a közös munkára, amivel reményeik szerint globálisan is sikeres lehet a VRT500-as.

Andrej Boginszkij, a Russian Helicopters Holding igazgatója hozzátette, a PW200 már bizonyított minőség, biztonság és megbízhatóság terén, és egyike a leggazdaságosabb hajtóműveknek a világon, ami fontos szempont a megrendelők számára.

A koaxiális (két egymással ellentétesen forgó) főrotorral készülő könnyűhelikopternek egy külföldi megrendelője már biztosan van.

A svéd Rotorcraft Nordic AB írt alá kötelező érvényű szerződést tíz példány megvásárlására, de hogy pontosan milyen konfigurációban, az egyelőre nyitott kérdés. Erről a felek csak azután állapodnak meg, hogy Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) kiadja a VRT500 légialkalmassági bizonyítványát.

Erre várhatóan 2022-23-ban kerülhet sor, amennyiben a gyártó tartani szeretné magát a legújabb ütemtervhez, és legkésőbb 2023 végén vagy 2024 elején át akarják adni az üzemeltetőknek az első sorozatgyártású VRT500-asokat.

Az új generációs, maximum hat fő befogadására vagy 730 kilogramm hasznos teher szállítására alkalmas helikoptert a Russian Helicopters kifejezetten a sikeres nyugati gázturbinás típusok, például a Bell 505 vagy a Robinson R66 vetélytársának szánja.

A VR-Technologies promóciós videója a VRT500-ról