A világszinten a koronavírus-járvány előtt forgalomban lévő repülőgépek hatodát végleg kivonhatják idén, a döntés az idősebb példányokat érinti, de kétséges, hogy emellett a légitársaságok vesznek-e át újakat.

A Ch-Aviation adatbázisa alapján a Collateral Verifications tanácsadó cég készített elemzést arról, hogy mely repülőgépeket hogyan érinti majd a koronavírus-járvány, az egyes példányok átlagos életkora, illetve szervizelési költségei és igényei alapján.

Fotó: AIRportal.hu

E szerint még idén idő előtt kivonhatják az összes Airbus A300/310-est, A318-ast, Boeing 737 Classic-ot és Boeing 747-400-ast.

Csak ebben az évben a tanácsadó becslése szerint 3800 példányt vonnak ki a légitársaságok, és a 2021-2023 közötti időszakban további 2500 követi majd őket a repülőgép-temetőkbe.

Az időszak végére a fentieken túl nagyítóval kell majd keresni az Airbus A340-eseket, a Boeing 737-900-asokat, Boeing 757-eseket, a Bombardier CRJ-700-as, 900-as, 1000-es szériát és a McDonnell Douglas MD80/90-es szériát is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: Cavu Aero

A Flightglobal ezzel kapcsolatban azt írta, jelenleg két forgatókönyv létezik a légitársaságok számára: vagy megszabadulnak a régi repülőgépektől, és újakat vesznek át, vagy fordítva: leállítják az átvételt és megtartják a régieket. Az eddigiek alapján az első recept lehet a népszerűbb, a Lufthansa és a KLM is jelentett már be nagyobb kivonást, amely az idősebb példányokat érinti.

Fotó: AIRportal.hu

Richard Aboulafia, a Teal Group elemzője szerint viszont a most még alacsony kerozinár a 25 évesnél is idősebb gépek megtartására ösztönzi a cégeket, mert kisebb anyagi előnnyel jár a drágább, de hatékonyabb gépek üzemeltetése. Elmondta viszont azt is, hogy az állami támogatások is befolyásolhatják a piaci mozgásokat. Ha a Boeing a támogatás fejében beindítja a gyártást és túlkínálat jön létre, akkor nyomott áron vehetnek majd új repülőket a cégek.

Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója a héten ezzel kapcsolatban azt mondta:

egyetlen légitársaságnak sem lesz a következő 8-12 hónapban pénze arra, hogy új vagy használt gépet vegyen.

Fotó: Teruel Airport

A légitársaságok döntésén múlik majd, hogy a pandémiából kik jönnek ki „nyertesként”: az új gépet gyártó cégek vagy a karbantartó vállalatok. A JP Morgan elemzése szerint az újak vásárlása esetén 2020 és 2024 között 7700 gépátvételre és 5700 repülő kivonására lehet számítani. Ha inkább a régi gépek megtartása terjed el, akkor 5600 új gépre lehet igény és mindössze 3600-at vonhatnak ki a flottákból a bank becslései alapján.