A KLM május végén csatlakozott ahhoz a Schipholon végzett teszthez, amelyben egy új, környezetbarát repülőgépvontatási módszert vizsgálnak. A Taxibot hibrid meghajtású eszköz, és egészen a futópályák előtti várópontig juttatja el az induló repülőgépeket, így elég csak ott beindítani a hajtóműveket.
A Schiphol repülőtér a KLM, a Transavia és a Corendon légitársaságoknak tette lehetővé a Taxibot használatát, hogy azok közösen dolgozzanak egy fenntarthatóbb, környezetkímélő vontatási módszer kialakításán – közölte lapunkkal a légitársaság.
A hibrid meghajtású Taxibot egészen a futópályák várópontjáig vontatja a repülőgépeket, így a pilótáknak csak közvetlenül a felszállás előtt kell beindítaniuk a hajtóműveket.
Az izraeli fejlesztésű Taxibot újdonsága, hogy a repülőgépek átalakítása nélkül teszi lehetővé az utasokkal-üzemanyaggal teli, induló légijárművek mozgatását úgy, hogy a gurulás során nem a vontatójármű vezetője, hanem a pilóta irányítja a folyamatot. A Taxibot-technológiáról részletesen öt évvel ezelőtti cikkünkben írtunk.
A tervek szerint így 50-85 százalékkal csökkenhet a vontatások üzemanyag-szükséglete.
A május 27-én végzett teszt során a KLM egyik üres Boeing 737-esét vontatta a futópályához a Taxibot.
„Meg szeretnénk vizsgálni, hogy milyen mértékben csökkenthetjük a szén-dioxid-kibocsátást, hogy mennyi ideig tart a vontatás, és hogy mennyire tudjuk kímélni a repülőgépek hajtóműveit a Taxibot segítségével” – mondta el Jeroen Jaartsveld, a KLM projektmenedzsere. „Kíváncsiak vagyunk, miként integrálható a fenntartható vontatás a Schiphol repülőtér mindennapi működésébe” – tette hozzá.
A KLM az előző évben indított „Repülj felelősen!” kezdeményezésében a vontatáskor keletkező szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére is vállalást tett. Ez is hozzájárul majd az elhatározáshoz, miszerint a légitársaság 15 százalékkal mérsékli szén-dioxid-kibocsátását a 2005-ös szinthez viszonyítva.
2015-ben mi is megnéztük a Taxibot működését élesben: