Kiábrándítóak voltak a júniusi forgalmi adatok az európai légikikötőkben, ezért ernyőszervezetük, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) úgy látja, a korábban becsültnél egy évvel később, 2024-ben érhetik csak el a 2019-es utasforgalmi szintet.

Az ACI európai divíziója lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, júniusban 16,8 millió utas fordult meg a szervezethez tartozó repülőtereken, ez 93 százalékos csökkenésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest.

Forrás: Heathrow Airport

Bár a hónap elején még 267 ezer, a végén már 757 ezer utast kezeltek naponta, ez még így is elenyésző a tavalyi átlag napi 8 millióhoz képest.

Nagyobb probléma, hogy májushoz viszonyítva marginálisan, 5 százalékkal nőtt csak a forgalom, és a júliusi előzetes adatok is azt mutatják, hogy 2019 hetedik hónapjához képest a forgalom alig 20 százalék lehet.

Olivier Jankovec, az ACI Europe vezetője azt mondta, júliusban már 30 százalékos forgalommal számoltak, a lassabb bővülés oka, hogy az uniós tagállamok továbbra sem képesek összehangolni a korlátozó intézkedéseket, és ez a légiközlekedésbe vetett bizalmat is rombolja.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szervezet májusban adta ki első előrejelzését, amelyet a gyenge adatok miatt most módosítani kellett.

Korábban 2023-ra, most már csak 2024-re várják a 2019-es forgalmi szint elérését, az európai repülőtereken 64 százalékkal kevesebb utasra számítanak a teljes évben, a légikikötők 32,4 milliárd euró bevételkieséssel kell, hogy számoljanak.

Tovább nehezíti a repülőterek helyzetét, hogy a járatok alacsony töltöttséggel üzemelnek, a gépek kiszolgálásából eredő plusz költséget nem fedezi az utasok után szerzett bevétel. Emiatt több olyan repülőtér is van, amelyik nagyobb veszteséggel üzemel, mint a teljes leállás alatt, sok regionális légikikötő pedig csak pénzügyi mentőöv segítségével menekülhet meg a csődtől.