Rövidesen hivatalosan is bejelentik, hogy többfunkciós kormánygépeket szerez be a honvédség számára az Orbán-kabinet – értesült a Magyar Nemzet. A lap úgy tudja, használt, átalakított Airbus A319-es utasszállító repülőgépek beszerzéséről tárgyalnak.

A lap információi szerint, tízmilliárdos nagyságrendű üzletről van szó, a gépeket a honvédségi feladatok mellett az ország vezetőinek szállítására fogják használni.

A lap értesülése nem hivatalos, mivel „példátlan információbiztonsági rendszabályokat” vezettek be, a parlamenti szakbizottság pedig mentesítette a kormányt a közbeszerzés alól. A Magyar Nemzet már 2017. januárjában is beszámolt a lehetséges kormánygép beszerzésről.

A Magyar Nemzet arra a következtetésre jutott, hogy a gépeket vegyes állami-magán-, azaz PPP-konstrukcióban szerzi be, és az üzletben a Wizzair, valamint a Lufthansa Technik karbantartócég is érdekelt lehet.

A szóban forgó, legalább két darab Airbus a nemrég csődbe ment Air Berlin tulajdonát képezte. Ezeket a mintegy 10 éves gépeket az Air Berlin a Eurowings légitársaságnak lízingelte, ilyen színekben repültek október 27-ig, amikor is tárolásra Ferihegyre kerültek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A lap szerint az egyik érintett gép jelenleg egy másik európai repülőtéren tartózkodik, ahol a „magyar állami légi járműhöz” tervezett új festését megkapja.

A honvédség szállítókapacitása mára teljesen leépült – csak egy An-26-os maradt. Már a honvédségi An–26-osokat üzemeltető kecskeméti Teve század kijelölt tagjai is átképzésen vannak – erről meg is jelent a Honvédelmi Közlönyben Benkő Tibor vezérezredes, vezérkari főnök utasítása -a lap szerint.

Az „új” gépek a honvédségi expedíciós missziók váltására, külföldön bajba jutott magyar állampolgárok kimenekítésére is alkalmasak lesznek az ország vezetőinek szállítása mellett. Az ügylet értékéről a lapnak nem sikerült információt szerezni, iparági források szerint tízmilliárd forintos nagyságrendű tranzakcióról van szó.

A Magyar Nemzet vagy tud valamit, vagy túlkombinál

 

Önmagában az, hogy az Air Berlin több volt repülőgépe Budapesten van karbantartáson, vagy itt tárolják őket, nem jelent semmit. Egyáltalán nem szokatlan, hogy egy légitársaság csődje vagy átszervezése esetén az adott cég akár több repülőgépét is Ferihegyen (és más európai repülőgépjavító cégek bázisain) tárolják és tartják karban.

 

A német légitársaság több repülőgépét eddig is Budapesten javították, valamint a flottából kivont régebbi repülőgépeket (pl. több Boeing 737-est) Ferihegyen alakították át és adták át az új üzemeltetők részére. Korábban több más légitársaság leállása esetén is számos repülőgépet tároltak ideiglenesen itt, amíg a lízingbeadóknak sikerült új bérlőket találniuk. 

 

Furcsa állítás az is, hogy az állami feladatokat ellátó Airbus repülőgépeket a német Lufthansa Technik tartaná karban, miközben az államnak van egy „saját” repülőgép-karbantartással foglalkozó cége, az Aeroplex, amely minden szükséges jogosítással rendelkezik. Ugyanakkor ismert, hogy a Wizz Air repülőgépeit a német cég javítja.

 

Érdekes állítás az is, hogy a repülőgépeket a Wizz Air üzemeltetné, ugyanakkor a honvédség pilótáinak átképzése megkezdődött. Nem feloldhatatlan ez az ellentmondás, de kérdés, hogy katona vezethet-e egy légitársaság által üzemeltetett polgári lajstromú repülőgépet, vagy fordítva.

 

Amint arról korábban beszámoltunk, az Air Berlin flottájának, útvonalainak és munkavállalóinak nagy része a Lufthansa diszkont légitársaságához kerül(t) át, de éppen tegnap hagyták jóvá azt a szerződést is, amely szerint a brit Easyjet átveszi a csődbe ment cég egy részét – A szerk.