Dr. Tóth Tamással, a HungaroControl idén szakszolgálati engedélyt szerzett körzeti légiforgalmi irányítójával beszélgettünk.

Hogyan kerültél kapcsolatba a légiforgalmi irányítással?

Jogászként végeztem 2017-ben az ELTE-n, utána pedig bírónak készültem. A repülés világa mindig közel állt hozzám, nagyon kedveltem például a légikatasztrófák vizsgálatáról és elemzéséről szóló ismeretterjesztő tévésorozatokat, a mai napig nagyon érdekel ez a terület is.

Bár az egyetemi tanulmányaim közben kacérkodtam azzal a gondolattal, hogy jelentkezzek légiutas-kísérőnek, a diplomám megszerzése után egy bíróságon kezdtem el dolgozni, azonban volt egyfajta hiányérzetem.

Később találkoztam egy cikkel a légiforgalmi irányításról, amely felkeltette az érdeklődésemet, majd jelentkeztem a FEAST tesztre, és miután az sikerült, elkezdtem részletesebben is utánanézni annak, hogy miről is szól ez a hivatás.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Akkor döntöttem végül a pályaváltásról, amikor a többlépcsős kiválasztás végén felvettek. Szerencsésnek mondhatom magam, mert azóta még jobban megszerettem a légiforgalmi irányítást. Immár több mint két éve azzal foglalkozhatok, ami igazán érdekel, hozzájárulhatok ahhoz, hogy a járatok biztonságosan áthaladhassanak Magyarország légterén.

Dr. Tóth Tamás légiforgalmi irányító (Fotó: AIRportal.hu)

Miben különbözik a légiforgalmi irányítói képzés a klasszikus felsőoktatási képzésektől?

A kétéves képzés első három hónapjában a szükséges elméleti tudást kell megszerezni. Ez egy intenzív szakasz, de a korábbi tanulmányaim miatt ez nem okozott nehézséget, a szabályrendszerek elsajátítása – viszonylag – könnyű volt számomra.

Az ezt követő gyakorlati és szimulációs rész viszont teljesen eltér a felsőoktatásban megszokottaktól.

A legjelentősebb különbség az egyetemhez képest, hogy itt az ember személyisége és szemléletmódja mindenképpen nagy mértékben formálódik a képzés alatt, ami szükséges is ahhoz, hogy irányítóként helyt tudjon állni. Ezt nem lehet megúszni.

Alapvető fontosságú, hogy kiélezett szituációkban, stresszhelyzetben is tudjunk egymáshoz alkalmazkodni és csapatban dolgozni, illetve megőrizzük a nyugalmunkat és türelmünket. Sokkal higgadtabbá váltam a képzésnek köszönhetően, így bátran mondhatom, hogy amennyiben az ember hajlandó fejlődni és változni, akkor nem kizáró ok, ha valaki impulzívabb személyiség.

Mik voltak a képzés legnehezebb pillanatai?

A legnagyobb kihívást számomra a valós magyar légtérben végzett szimulációs gyakorlatok jelentették, amire a képzés második évének első felében került sor. Ezeken a gyakorlatokon az ország légterében áthaladó egyre sűrűbb forgalmat kell kezelni, komplex helyzeteket kell tudni biztonságosan megoldani.

Feszes ütemtervet követve kell felnőni a feladathoz, ami számomra talán azért volt nehezebb, mert rendszerszinten szeretem átlátni a folyamatokat, ez pedig időbe telik, de az oktatók és mentorok segítségével sikerült abszolválnom ezt a feladatot is. A képzés ezen szakasza ugyan más módon, de összességében jóval nehezebb volt számomra, mint a jogi egyetem.

Fontos, hogy segítséget kérjünk és beszéljünk a nehézségekről az oktatókkal, akik a biztatás mellett számos praktikus eszközzel, módszerrel tudnak segíteni. Támogatásukkal és kellő elszántsággal túl lehet lendülni a nehézségeken, nem szabad feladni. Ennek köszönhetem én is, hogy most itt lehetek.

Forrás: HungaroControl

Mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást ebben a hivatásban?

Élesben, valós forgalmat irányítva már nincs arra lehetőség, hogy akár egy percre is megállítsuk a repülőgépek áramlását. Ebből adódóan minden szituációban magas szinten kell teljesíteni, sőt folyamatosan fejlődni kell, nem lehet hátra dőlni, ha megvan a szakszolgálati engedély.

Milyen tanácsot adnál azoknak, akik most gondolkodnak a képzésre való jelentkezésen?

Amennyiben valakiben mélyebb érdeklődés van a légiforgalmi irányítás iránt, akkor mindenképpen érdemes jelentkezni, és megpróbálni a felvételit. Amennyiben az egyedüli motiváció a kereset mértéke vagy a szakma „menősége”, akkor nehezebb dolga lesz az embernek. Ugyanakkor a képzésre való jelentkezéssel csak nyerni lehet, mert az ember megtudja, hogy alkalmas-e erre a munkakörre. Annak, akinek pedig sikerül bejutnia a képzésre, azt tanácsolnám, hogy lépésről lépésre haladjon, mindig az adott feladatra koncentráljon. Azt biztosan állíthatom, hogy egy felelősségteljes hivatásról van szó, amely megpróbáltatásokat, de rengeteg izgalmat is tartogat azok számára, akik elindulnak ezen a pályán.

Ha úgy érzed, hogy ez egy életre szóló hivatás lehet számodra, küldd be a jelentkezésedet még ma
a HungaroControl karrieroldalán!