Még márciusban a LOT Cancún-Varsó járatát teljesítő Boeing 787-esnek egyik hajtóművét le kellett állítani, majd a másodikban is kisebb probléma keletkezett. A repülést végül New Yorkban megszakító gép útvonalát a radaradatok is megerősítik. A Rolls-Royce hajtóműveket érintő gond a japán ANA légitársaságnál a belföldi Dreamliner-járatok harmadának kényszerű törlésében jelentkezik.

Annyi biztos csak, hogy a LOT Dreamlinereit is érintik a hajtóműgondok (Fotó: AIRportal.hu)

Több egymástól független forrás szerint meg kellett szakítania útját a LOT Cancún-Varsó (vélhetően charter-) járatát teljesítő Dreamlinernek márciusban.

Az esemény a Boeing 787-esek Rolls-Royce hajtóműveinek hibájára vezethető vissza, erről a lengyel sajtóban a napokban jelentek meg információk az aero.de szerint.

A történteket közlő lengyel portálnak cáfolta a LOT az esetet. Korábban Rafal Milczarski vezérigazgató annyit elárult lapunknak, hogy a LOT-ot valóban szintén érintik a hajtóműproblémák.

Az esetről bemutatott dokumentum a közlés szerint a biztonsági eljárásokért felelős pilóta belső feljegyzése a kollégáinak. Egyébként a flightaware.com radaradatai szerint a Cancún-Varsó járat március 23-án a Bahama-szigetektől nyugatra, az Atlanti-óceán felett valóban New York felé fordult, majd ott le is szállt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az információk szerint a LOT járatát teljesítő, SP-LRF lajstromjelű Boeing 787-es egyik hajtóműve az óceán felett leállt, majd a nagyobb teljesítményre kényszerülő másik szerkezet is hibajelzést küldött.

Végül ez utóbbi tovább működött, a személyzet pedig a JFK reptérre vitte a gépet, ahol biztonságosan leszálltak 2 óra 15 perccel az első hiba észlelése után.

A beszámolók szerint a másik hajtóműben, amely működőképes maradt, a földet érés után károsodott tömítéseket találtak.

A feljegyzés azért született, hogy emlékeztesse a LOT pilótáit a lehető legközelebbi kitérő reptér használatára, amely ez esetben Miami lett volna. A Rolls-Royce direktívája szerint ugyanis nem szabad az egyetlen működő hajtóművel túl hosszan tovább haladni.

A LOT a cikk megjelenése után lapunknak elküldött közleménye szerint a kapitány azok után döntött a 2-es, jobb oldali hajtómű leállításáról, hogy vibrációt, és alacsony olajszintet jeleztek a műszerek. A leállítás után döntést hoztak a kitérésről, és kitérő repülőtéren landolásról, az utat a továbbiakban az ETOPS (egy hajtóművel való repülés) eljárásoknak megfelelően hajtották végre.

A pilóták az időjárási körülményeket, a repülőtér ismeretét, illetve az elérhető futópályairányokat figyelembe véve a légitársaság eljárásrendjét mindenben figyelembe véve döntöttek arról, hogy New York – JFK repülőterén szállnak le, a Miamiban való leszállásról nem született döntés.

A Rolls Royce közleménye szerint a másik hajtómű ellenőrző rendszerei kisebb eltérést mutattak a normális hajtómű-teljesítményben, de ezt a rendszerek automatikusan javították, a hajtómű teljesítménye megfelelő volt, és a pilóták szabályozni tudták annak mértékét is.

New Yorkban a LOT és a Rolls szakemberei a hajtómű leszereléséről döntöttek, a hiba nincs összefüggésben a Trent 1000-esek másik problémájával.

Rengeteg forgalomban lévő hajtóművet érint a Trent 1000-esek problémája

A Trent 1000-eseket érintő gondok miatt a japán ANA is kárt szenved az aero.de másik cikke szerint.

A Boeing 787-esekkel teljesítendő belföldi ANA-járatok harmadát kényszerül törölni a cég egy hét alatt.

Százharminchat hajtóművet kell szervizelni az ANA-nál (Fotó: Boeing)

A több mint száz út ugyanakkor a teljes, háromezer belföldi ANA-járatnak csak töredéke. Azonban a légitársaság gondját érzékelteti, hogy összesen 136 darab hajtóművét kell szervizelni.

Mint megírtuk, a brit gyártó Trent 1000 típusú, új generációs hajtóművének több változatánál is tömítési gondokat, idő előtti korróziót, repedéseket és egyéb műszaki problémákat találtak.

Ezek nem csak az újabb, hosszabb törzsű Boeing 787-9-es, hanem az alapváltozat -8-as is érintett. Az európai és az USA-beli repülésfelügyelet tavasszal szigorította az ETOPS-engedélyt, jelentősen korlátozva az időtartamot, amennyire eltávoladhatnak az érintett szerkezetekkel szerelt Dreamlinerek a kitérő repterktől.