A koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások, és a minimális bevételek mellett a repülőterek nem képesek maguktól finanszírozni azokat a beruházásokat, amelyek az uniós klímacélok elérését szolgálják, ezért anyagi támogatásra van szükség az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) szerint.

A légikikötőket összefogó ernyőszervezet lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, Olivier Jankovec elnök nyílt levélben hívta fel erre az Európai Bizottság figyelmét.

A problémát az okozza, hogy az Európai Unió 672,5 milliárd euró értékű gazdaságélénkítő és mentőcsomagjához a repülőterek nem férnek hozzá, mert a rájuk érvényes 2014-es rendelet szerint nem, vagy csak nagyon korlátozottan támogathatók az üzemeltető cégek.

Fotó: Fraport

A szervezet vezetője úgy fogalmazott, hogy veszélybe kerültek a karbonsemlegességet is tartalmazó EU Green Deal megállapodás céljai, mert a repülőterek önmagukban most nem képesek finanszírozni a karbonkibocsátást csökkentő beruházásokat.

„Nem lehet azt mondani egy iparágnak, hogy a zöldítés a jövő, de még az újraindítási csomaghoz sem engednek hozzáférést, az uniónak tisztában kell lennie azzal, hogy a járvány milyen károkat okoz a repülőtereknek” – írta Jankovec.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hozzátette: a légikikötőket üzemeltető társaságok túlélő üzemmódban vannak, a mindennapos működés rendkívüli veszteségeket okoz, amelyet hitellel kell kompenzálni, és még a kilátások sem túl biztatók – olvasható a levelében.

Az elnök arra kérte az unió döntéshozóit, hogy változtassák meg a gazdasági mentőcsomag felhasználásakor alkalmazandó, anyagi támogatásra vonatkozó szabályokat.

Csak az 50 legnagyobb repülőtér karbonsemlegessé tételéhez az ACI Europe szerint 25,9 milliárd euró értékű beruházásra van szükség, és bár ezt az összeget járvány hiányában elő tudták volna teremteni, manapság már nem.

Az ACI Europe közleményében aláhúzta: teljes mellszélességgel kiállnak a 2050-ig vállalt karbonsemlegesség eléréséért, már most több mint 170 repülőtér dolgozik ezen, 52 pedig már el is érte ezt, vagyis csökkentette a szén-dioxid-kibocsátását, a fennmaradót pedig kompenzálja.

Közéjük tartozik egyébként a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér is.

A szervezet azt is megfontolásra ajánlotta az uniós országok számára, hogy ezeket a beruházásokat az államok újraindítási csomagjaival is lehetne támogatni.