Aranyvölgyi Bencét egészen fiatalon ragadta magával a repülés világa, érettségi után került a HungaroControlhoz, ahol 18 éve dolgozik repüléstájékoztatóként, oktatóként, valamint részt vesz szakmai projektekben is. A repülés teljesen átszőtte az életét, erről mesélt az AIRportal.hu-nak.

Hogyan kerültél kapcsolatba a repüléssel?

Édesanyám a légügyi hatóságnál dolgozott, a bátyám pedig repülőgép-szerelő. Körülbelül 15 éves lehettem, amikor lehetőséget kaptam egy irányítótorony-látogatásra Ferihegyen, ahol magával ragadott a repülés különleges világa. Bár akkor még az irányítók és a repülőgépek közötti kommunikációból (fónia) nem sokat értettem, már ott megérett bennem a gondolat, hogy ezzel szeretnék foglalkozni.

1998-ban érettségiztem, majd 2000-ben Repülési Adatközlő (Flight Dater) munkakörben kezdtem dolgozni még a HungaroControl elődjénél, az LRI-nél.

Öt év után egy belső átképzési programban lehetőséget kaptam arra, hogy repüléstájékoztatóként folytathassam a karrieremet. 2005-ben szereztem meg a szakszolgálati engedélyt és kezdtem meg a munkámat a Körzeti Repüléstájékoztató Részlegen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Aranyvölgyi Bence, a HungaroControl repüléstájékoztató munkatársa (Fotó: AIRportal.hu)

18 év elteltével sem unalmas ez a hivatás?

Nincs két egyforma nap, minden nap új kihívást jelent, a forgalom nagyon változatos, úgyhogy nem lehet megunni ezt a hivatást.

A repüléstájékoztatásban nincs áramlásszervezés, mint az ellenőrzött légtérben, semmi nem jelzi előre a következő percek, órák történéseit, így nagyon gyorsan kialakulhatnak váratlan szituációk, változhat a kezelt repülőgépek mennyisége, emellett az időjárás is nagyban befolyásolja a légterünk forgalmát. Akár egy napon belül többször is felszáll ugyanaz a légi jármű, más-más pilótával, más feladatra indul, máshogy fóniázik.

Fontos tudni, hogy nem kizárólag a kisgépes forgalom kezelésében veszünk részt. A Debrecenbe, Sármellékre, Kecskemétre vagy éppen Pápára érkező és onnan induló utas- vagy áruszállító nagygépeket, de akár a C-17 Globemaster katonai óriásgépeket is a repüléstájékoztató részleg segíti útjuk egyes szakaszaiban.

Emellett kiemelném a légimentőket és a rendőrségi helikopterek vezetőit, akik hatalmas profizmussal végzik a munkájukat. Amikor bevetésen vannak, akkor igazán fontos a gyors helyzetfelismerés és kreativitás a repüléstájékoztató szolgálatnál is, hogy számukra minden körülmények között a leggyorsabb, legrövidebb utat tudjuk biztosítani. Megtisztelő és felemelő érzés segíteni és ezáltal támogatni őket az életmentési feladatokban.

Fontos számomra az is, hogy a 18 éve megszerzett tapasztalatommal immár oktatóként a saját és leendő kollégáimat is segíthetem, emellett olyan izgalmas szakmai projektekben is részt vehetek, amelyek meghatározzák a munkánk és a repülés jövőbeni kereteit Magyarországon.

Mit takar a repüléstájékoztató oktatói munka és mi benne a legnagyobb kihívás?

Részt veszek a leendő repüléstájékoztatók kiképzésében, és a már szakszolgálati engedéllyel rendelkező kollégák állományi oktatási programjában is. Utóbbin évente két alkalommal, tavasszal és ősszel – ezek a képzések elméleti és gyakorlati, azaz szimulátoros oktatásokat is tartalmaznak.

A repüléstájékoztató hallgatókat pedig az elméleti és a szimulátoros képzésben is segítem.

Ugyanakkor részt veszek a munkahelyi képzésben (on the job training) is, amikor a gyakornok egy oktató felügyelete mellett már a valós forgalomban dolgozik. Mielőtt egy gyakornok megszerzi az önálló munkavégzéshez szükséges szakszolgálati engedélyt a munkateremben több hónap alatt összesen 200 órát dolgozik így.

Ezen belül pedig nagyon megtisztelő, mentori feladatot is ellátok, amely azt jelenti, hogy a leendő kolléga komplett képzéséért én vagyok a felelős, én gondoskodom arról, hogy repüléstájékoztató váljon belőle. Már két olyan munkatársam is van, akinek egykor én voltam a mentora.

Forrás: HungaroControl

Emellett pedig szaktudás-értékelő szerepet is betöltök. Ebben a feladatkörben a már szakszolgálati engedéllyel rendelkező kollégák munkáját kell megfigyelni, illetve a sztenderd eljárásoktól esetlegesen eltérő gyakorlatra vagy rossz beidegződésre kell felhívni a repüléstájékoztatók figyelmét, valamint segítséget nyújtani neki annak kijavításában. Ennek az eljárásnak köszönhetően tudunk egységes szolgáltatást nyújtani, és így a frekvencia másik oldalán minden légijármű-vezető minden nap ugyanazt a magas szintű szakmai segítséget kapja tőlünk.

Oktatóként a legnagyobb kihívás, hogy felismerjük a hallgató esetleges hiányosságait, illetve minden eszközt és támogatást biztosítsunk ezek kiküszöböléséhez, a képességeinek fejlesztéséhez. Mindezt annak érdekében, hogy ő is maximálisan megbízható kollégává válhasson, aki ugyanazon a magas szinten tud dolgozni, mint a többiek. A munkateremben ugyanis az elvárások mindenkivel szemben pontosan ugyanazok, mindenki egyformán fontos és teljesértékű része a csapatnak, legyen egy friss szakszolgálati engedéllyel rendelkező kolléga vagy egy nagy rutinnal rendelkező munkatárs.

Említetted a szakmai projektekben történő részvételt. Mit takar ez?

A légi közlekedés folyamatosan fejlődik, változik a forgalom és a működési környezet, így mindig vannak olyan projektek, amelyekben szükség van a repüléstájékoztatók szakmai tudására is. Ilyen lehet például a légterek, a légtérszerkezet megváltoztatása, vagy bizonyos területeken a szabályok finomhangolása a biztonság növelése érdekében.

A projektmunka jelentheti egy szakmai témakör kidolgozását és prezentálását, vagy a más szakterületek által kidolgozott anyagok, javaslatok véleményezését a repüléstájékoztatás szakmai szempontjainak megfelelően.

Forrás: HungaroControl

Mi számotokra most a legnagyobb szakmai kihívás?

A repüléstájékoztatásban a legnagyobb szakmai kihívást a következő 5-10 éves periódusban a drónok, pilóta nélküli légi járművek megjelenése jelenti a nem ellenőrzött légtérben. Itt elsősorban a kereskedelmi drónokra gondolok, akár az áru-, akár személyszállítás területén is. Ezek biztonságos beillesztése a forgalomba, a szabályok és működési keretek kidolgozása hatalmas szakmai kihívást jelent, amelyen több munkacsoportban dolgozunk a HungaroControl egyes szakterületeivel.

A mindennapi munkádon túl milyen pluszt ad számodra, hogy a HungaroControl repüléstájékoztatója vagy?

A HunagroControlhoz csatlakozva egy nagy családba lép be az ember, az itt megszerzett tudással és kapcsolatokkal kinyílik az ember előtt a repülés világa itthon és nemzetközi szinten is, rengeteg szakmai barátságot köthetsz és élményt szerezhetsz.

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részt vehettem például a Red Bull Air Race magyarországi futamainak kialakításában, szervezésében és lebonyolításában id.Talabos Gábor oldalán. Emellett azóta is minden budaörsi repülőnapon repülésvezető szerepet töltök be, valamint a május 1-jei és augusztus 20-i budapesti polgári légiparádékon pedig többször is támogattam a repülésvezető munkáját.

Az egyik évben például az Air Race bázisaként használt budaörsi repülőtér több napos eső miatt felázott, és így nem lehetett használni. A verseny előtt egy nappal kellett arról dönteni, hogy vagy lefújják az egész rendezvényt, vagy áttelepülnek a tököli repülőtérre. Ekkor különösen jól jött, hogy rendelkezem repüléstájékoztató szakszolgálati engedéllyel, mert Tökölön nem volt kiépítve a szervező saját infrastruktúrája, így nekem kellett vezényelni a toronyból a gépek másodpercre pontosan történő indítását a futamok alatt.

Nagyon megkedveltem ezt a világot, a repülés teljesen átszövi az életemet, és bár egyelőre csak tervezem a PPL szakszolgálati engedély megszerzését, a HungaroControlon belül működő repülőszakosztály nagyon jó lehetőséget nyújt a kisgépes magánpilóta jogosítás megszerzésére is.

Miért ajánlanád a pályaválasztáson gondolkozó fiataloknak a repüléstájékoztató hivatást, és kiből lehet jó repüléstájékoztató?

A HungaroControl repüléstájékoztató részlegén minden nap egy új kihívás. Emellett nagyon jó a csapat, és a HungaroControl kiemelkedően jó technológiai feltételeket és folyamatos szakmai fejlődési lehetőséget biztosít számunkra, amelyre bármelyik európai légiforgalmi szolgáltató büszke lehetne. Nagyon jó a munkabeosztásunk, megfelelő pihenőidő és sok szabadidő áll a rendelkezésünkre.

A repüléstájékoztatást olyanoknak ajánlom, akik kellő elhivatottságot éreznek a repülés iránt, szeretnek társas környezetben élni és csapatban dolgozni, jól kommunikálnak, kreatívak, határozottak és gyorsan képesek döntéseket hozni.

Legyél te is a jövő repüléstájékoztatója, jelentkezz 2023. február 19-ig a HungaroControl weboldalán.