Átadták a HungaroControl új, moduláris integrált távoli toronyirányítási rendszerét, a korszerű videós és szoftveres megoldások helyszíntől független irányítást tesznek lehetővé, így a ferihegyi torony közelgő felújítása alatt a szakemberek ennek segítségével kezelik majd a budapesti légikikötő forgalmát, de a tervek között szerepel a technológia kiterjesztése más repterekre is.

A mirTWR – azaz moduláris integrált remote (távoli) toronyirányítási rendszer – jelentős mérföldkő a magyar légi közlekedésben, mert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér biztonságos és hatékony működésének támogatása mellett a jövőben további, akár kisebb vidéki repterek kiszolgálására is alkalmassá tehető.

A beruházás több fázisban, az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg, a fő technológiai partner pedig a norvég Indra Navia volt.

A rendszer kiépítése során a fejlesztők nagyban támaszkodtak az irányítók észrevételeire és tapasztalataira, a teszteléseket pedig a nemzetközi szabványoknak megfelelő hatósági engedélyeztetési eljárások követték.

A mirTWR részeként beüzemelt új szimulátorrendszer az irányítók készségfejlesztésében, valamint az irányító hallgatók képzésében is nagy segítséget jelent majd.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jövőbeli tervek között szerepel a más helyszínekre kiterjesztés mellett az, hogy a Liszt Ferenc reptér irányítótornyának közelgő felújítása idején a mirTWR segítségével fogják kezelni a budapesti légikikötő forgalmát.

Fotó: AIRportal.hu

Az ünnepélyes átadó eseményen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kiemelte a projekt jelentőségét a magyar légiforgalom hatékonyságának növelése szempontjából.

Hozzátette: a Budapest Airport forgalma dinamikusan növekszik, a cél néhány éven belül az évi 20 millió utas elérése. Kiemelte:
reményei szerint az év végéig le tudják tenni a 3-as terminál alapkövét.

A következő időszakban megvizsgálják, hogy az uniós társfinanszírozással 8 milliárd forintos beruházással kifejlesztett távoli toronyirányítási rendszerrel milyen más repülőterek légiforgalmi irányítását tudja majd végezni a HungaroControl. A tegnap Dél-Európában történt nagy kiterjedésű áramkimaradás kapcsán a miniszter kitért arra, hogy a HungaroControl felkészült az ilyen jellegű eseményekre is.

Az NGM, a Budapest Airport és a HungaroControl felkészülten várja a forgalmi csúcsidőszakot, a tavaly tapasztalt problémák nem fordulhatnak elő az idén nyáron.

Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója, Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter, Andrew P. Fiamingo, az Indra Navia vezérigazgatója és Francois Berisot, a Budapest Airport vezérigazgatója (b-j) az ünnepélyes szalagvágáson. (Forrás: HungaroControl)

„Ezzel a fejlesztéssel a HungaroControl az első és jelenleg egyetlen olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely amellett, hogy már több mint egy évtizede távolkörzeti irányítói szolgáltatást nyújt egy nemzeti határainkon kívül eső légtérben, Koszovóban, megszerzi azt a képességet is, hogy helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát” – hangsúlyozta Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója.

„A beruházás nem csupán jelentős, nemzetközi léptékben is figyelemreméltó technológiai fejlesztés, hanem a működési folytonosságunkat is garantálja, mert tartalékrendszerként is üzemel arra az esetre, ha a repülőtéri irányítótoronyban valami meghibásodik” – tette hozzá a vezérigazgató.

Turi Ferenc beszédében kitért arra, hogy a repülőtéri irányítótorony felújítása és átalakítása 2-3 év múlva kezdődik és 5-6 éven belül készülhet el, a most átadott rendszerrel képesek lesznek zavartalanul irányítani a repülőtér futópálya- és földi forgalmát. A jövő dönti majd el, hogy megáll-e ez a technológia önmagában egy ekkora méretű és nagy ütemben növekvő forgalmú repülőtér esetében, hogy hosszú távon is lehetséges-e a munkavégzés ezzel a technológiával, vagy később vegyes üzemelésre kell visszatérni.