Az egyetlen európai üzemeltető visszaadta Szuhoj Superjeteit a lízingbeadónak, a cég vezetésénél betelt a pohár a típus körüli problémák sokaságával. Közben Oroszországban több vállalat fog össze egy, dedikáltan ezt a típust üzemeltető légitársaság alapítására.

Sajtóértesülések szerint a Cityjet ír wet-lease és charter specialista légitársaság, február 18-án visszaadta az összes SSJ-100-asát a lízingszerződés lejárta előtt a tulajdonosnak.

SSJ-100-as a Cityjet színeiben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A légitársaságnak a pótalkatrész ellátás akadozása miatt rendszeresen, hosszú időre földön kellett tartania a gépeket, ami jelentős kapacitáskiesést okozott. Mint arról beszámoltunk, emiatt mondta fel a szerződést az írekkel legnagyobb ügyfelük, a Brussels Airlines is, a belga cégnek ugyanis jelentős plusz költségeket generáltak a Superjetek miatti járattörlések.

A típust gyártó Szuhoj kereskedelmi repülőgépeket gyártó vállalata (SCAC) közleményt adott ki amelyben cáfolja, hogy a Cityjet visszaadta volna repülőgépeit a tulajdonosnak. Ugyanakkor megemlítik, a légitársaság jelenleg felülvizsgálja eddigi üzleti modelljét. A folyamatban pedig egészen addig közre kívánnak működni, amíg az SSJ-100-assal számolnak az írek.

Az orosz gyártó állításait azonban a Cityjet cáfolja. A légitársaság szerint szó sincs az üzleti modell átalakításáról, és jelenleg a Szuhojjal sem működnek együtt semmilyen formában – írja az Aerotime.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az SSJ-100-asok visszaadásáról szóló híreket titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem kommentálták, de megerősítették,
utoljára január hetedikén használták a típust kereskedelmi járat teljesítésére.

Az általuk korábban üzemeltetett hét gép közül az online adatbázisok adatai szerint hatot lekonzerváltak, egy pedig egy ismeretlen, máltai üzemeltetőhöz került.

Ezzel rövid időre európai kereskedelmi üzemeltető nélkül maradt az orosz regionális típus, a helyzet azonban rövid időn belül megváltozik.

Mint arról beszámoltunk, a szlovén Adria Airways 2018 novemberében állapodott meg a gyártóval tizenöt példány bérléséről. A szerződés keretében, a problémamentes üzemeltetés biztosítására az SCAC karbantaróbázist is létesít Ljubljanában.

Az Ex-Yu Aviation híre szerint Denis Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter egy nyilatkozatában megerősítette, hogy többek között a CityJet volt gépei az Adria Airways-hez kerülnek.

Üzleti légitársaság, összefogással

Eközben Oroszországban sem minden üzemeltető elégedett a Superjetek teljesítményével, a Yakutia Airlines-nál hat évnyi üzemeltetés után tavaly már kilátásba helyezték a típus Boeing 737-700-asokra történő cseréjét.

Eközben vállalatközi összefogással a Superjetre épülő, üzleti- és charterjáratokat teljesítő légitársaság jöhet létre hamarosan.

Illusztráció, VIP konfigurációjú SSJ-100-as a gyártó színeiben (Fotó: AIRportal.hu)

Az alapötlet Alexander Lebedev orosz kormányközeli üzletember, egykori KGB ügynök, a National Reserve Corporation (NRC), és a brit The Independet brit lap tulajdonosától származik.

Lebedev 2018 májusában vetette fel a kormány néhány illetékesének, hogy 100 darab SSJ-100-ast alakítana át VIP szállításokra, erre alapozva meg új cégét.

A projekt megvalósítására vonatkozó szándéknyilatkozatot a Szocsiban rendezett Orosz Befektetési Fórumon, február 14-én írták alá az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC), a szintén állami tulajdonú VEB-Leasing, a vnukovói repteret üzemeltető cég, valamint a privát kézben lévő Azimuth Airlines és az NRC képviselői.

A cégek saját profiljuknak megfelelően vesznek részt a légitársaság beindításában, az UAC és a VEB-Leasing a gépeket adja, az Azimuth Airlines kereskedelmi és üzemeltetési részt vállalja, míg a vnukovói cég a földi kiszolgálást végzi, a szükséges tőke pedig az NRC-n keresztül érkezik majd.

A tervek szerint az új légitársaság a prémium szolgáltatást belföldön vagy regionális utakon igénylőket célozza majd meg.

Ennek megfelelően 56 utasra székezik majd be a maximálisan 98 fős kapacitású gépeket. 

Potenciális megrendelőként pedig sportcsapatok, utazási irodák és nagyvállalatok jöhetnek szóba, akik kisebb csoportok utaztatását szeretnék megoldani – írja a Russian Aviation.

A várakozások szerint mindezt a részben szintén állami kézben lévő Aeroflot prémium szolgáltatásainál tíz százalékkal magasabb áron kínálják majd.