Az elmúlt időszakban két, a Szuhoj számára fontos Superjet üzemeltető is hangot adott elégedetlenségének azzal kapcsolatban, hogy az orosz gyártó nem nyújt megfelelő támogatást az SSJ-100-asok üzemeltetéséhez, ami válaszlépésekre késztette az oroszokat.

A mexikói Interjet és a Brussels Airlines járatokat wet-lease-ben üzemeltető, ír Cityjet is éles kritikákat fogalmazott meg a Szuhoj és anyavállalata felé, amiért a már átvett gépek karbantartásához az nem nyújtott kielégítő műszaki támogatást és alkatrészellátást.

A problémák odáig fajultak, hogy a mexikóiak meglebegtették a teljes flotta eladását, de az oroszoknak végül sikerült “maradásra bírniuk”, így nem vesztették el az egyetlen tengerentúli üzemeltetőt.

A felháborodás érthető, ugyanis volt rá példa, hogy az Interjetnek az egyik gépét alkatrészbányaként kellett felhasználnia, mert a gyártótól oly mértékben nem kaptak alkatrészeket, hogy a flottájuk nagy részét le kellett volna állítaniuk.

SSJ-100 az egyetlen európai üzemeltető, a Cityjet színeiben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Hasonlóan rosszul járt az ír Cityjet és ezen keresztül a cég gépeit lízingelő Brussels Airlines, amely a Superjetek ideiglenes leállása miatt járattörlésekre is kényszerült.

Hirdetés

A belgáknak ennek nyomán annyira elegük lett az orosz gépekből, hogy bejelentették, a lízingszerződés jövő tavaszi lejártával új partnert keresnek maguknak.

Ezért Szuhoj és a hajtóműveket szállító UEC úgy döntött, felülvizsgálja üzletpolitikáját, és az új gépek átadása helyett a vevők már üzemelő gépeinek karbantartási támogatása kap elsődleges prioritást.

Ez azt jelenti, hogy a gyártási rátát is jelentősen visszaveszik, kevesebb Superjet készül évente.

Emellett megoldást szeretnének találni a hajtóművek hosszú karbantartási idejére, amin szintén problémáznak az üzemeltetők. Jelenleg ugyanis ha a gépek hajtóművével valamilyen probléma adódik, azokat az UEC-hez kell küldeni javításra, ezalatt pedig az adott gép a földön rostokol – írja a Russian Aviation Insider.

Ennek oka, hogy tartalék erőforrásokat nem kínálnak a típushoz az oroszok, ez alól az Aeroflot az egyetlen kivétel, egy egyedi program keretében.

A Szuhoj és az UEC most úgy látja, az lesz a megoldás, hogy részben új gépekre felszerelni tervezett hajtóművekből, részben a gyártási ráta csökkentése miatt felszabaduló gyártókapacitás révén elkészültekből létrehoznak egy póthajtómű-parkot, és a forgalomban lévő SSJ-100-asok erőforrásainak karbantartása alatt az üzemeltetők kibérelhetik ezeket.

Háttértámogatás Aeroflot módra

Az orosz Aeroflot légitársaság jelenleg a típus legnagyobb üzemeltetője, nemrég érkezett meg flottájába az ötvenedik SSJ-100-as, és írt alá a cég újabb megrendelést további száz példányra.

Mivel ekkora darabszámban üzemelteti a típust, a Szuhoj a cég számára egyedi támogatást nyújt, ami magában foglalja a moszkvai Seremetyjevó Nemzetközi Repülőtéren fenntartott, dedikált karbantartóhangárt, és póthajtóművek biztosítását már a kezdetektől.

A létesítményhez tartozó jelenleg háromszáz négyzetméteres pótalkatrész raktárat két ütemben a tízszeresére bővítik, és a Szuhoj az Aeroflot által kijelölt Oroszország minden részén kialakításra kerülő regionális karbantartóközpontok raktárait is feltölti alkatrészekkel, összesen 13 milliárd rubel értékben.

Emellett az orosz nemzeti légitársasággal közösen indított programja keretében a gyártó célja, hogy egy Superjet a jelenlegi átlagos négy helyett akár napi hét-nyolc órát is a levegőben tölthessen, ami még így is jelentősen elmarad a nyugati gépek teljesítményétől.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu