Az American Airlines bejelentette, hogy 20 példányt rendelt a Boom Supersonic által fejlesztett, a hangsebességnél gyorsabb Overture típusból.

A Forth Worth-i székhelyű óriás-légitársaság a 20 megrendelt példány mellett 40-re szerzett opciót a denveri székhelyű startup gyártótól a két vállalat közös, keddi közleménye szerint.

Az első 20 gépre az American Airlines vissza nem térítendő foglalót fizetett, de ennek összegét nem hozták nyilvánosságra.

A rivális United Airlines egy évvel ezelőtt 15 + 35 darabra megkötött szerződéséhez hasonlóan az American Airlines esetében is feltétel, hogy a még fejlesztés alatt álló típus megfeleljen az iparág, a hatóságok és a légitársaság repülésbiztonsági, üzemeltetési, valamint fenntarthatósági követelményeinek.

Mint megírtuk, a Boom Supersonic az idén júliusban megtartott Farnborough-i Légiszalonon mutatta be az Overture frissített és továbbfejlesztett terveit, illetve neves beszállítókkal jelentett be együttműködéseket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Overture a gyártó tervei szerint 2025-ben gördül majd ki, a berepülési és tanúsítási programot követően pedig 2029-ben szállíthat először utasokat.

A frissített konfiguráció számos mérnöki innovációt ötvöz az aerodinamika, a zajcsökkentés és a teljesítmény terén a Boom korábbi tájékoztatása alapján.

Az Overture 65-80 utast szállíthat a mai utasszállító repülőgépek sebességének duplájával, a tengerek és óceánok felett a hangsebesség 1,7-szeresét (Mach 1,7) elérve. A nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás érdekében teljes mértékben is üzemelhet fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF), maximális hasznos terheléssel hatótávolsága 4250 tengeri mérföld (7871 km) lesz. A típus a New York és London közti távolságot 3,5 óra alatt teljesítheti majd.

A típus három helyett négyhajtóműves kialakítása csökkenti a gép zajszintjét, és nem használ majd utánégetőt. Felszálláskor pedig a világon elsőként automatikus zajcsökkentő rendszert alkalmaznak, megfelelve a szubszonikus repülőgépek legújabb zajszint-előírásainak (ICAO Chapter 14 / FAA Stage 5), emellett a fedélzeten utazók számára is csendesebb lesz a gép.

Az Overture a hangrobbanások elkerülése érdekében a szárazföld fölött picivel a hangsebesség alatt (Mach 0,94) repülne.

A gépet úgy tervezték meg, hogy a szuperszonikus repülés során minimálisra csökkentsék a légellenállást, így maximalizálják az üzemanyag-hatékonyságot, ezért a törzs átmérője az orr-résznél nagyobb lesz, a farokrész irányába pedig elvékonyodik.

A kecses kialakítású, könnyű, erős és a hőterhelés szempontjából is stabil kompozit anyagokból készülő törzsön sirályszárnyak kapnak majd helyet, a szuperszonikus teljesítmény fokozására, valamint a szubszonikus és transzszonikus irányíthatóság javítására.

A gyártó közleménye kiemeli, hogy az Overture a légiközlekedésben évtizedek óta nem látott, óriási ugrást jelent majd, a világ leggyorsabb, a sebességre, biztonságra és fenntarthatóságra optimalizált utasszállító repülőgépe lesz, és alapjaiban fogja megváltoztatni a távolságról való gondolkodásunkat.