A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség bostoni éves közgyűlésén a szervezet vezetője azt mondta, az Európai Unió Covid-igazolvánnyal bevezetett utazási szabályait több ország is átvehetné. Az eseményen elhangzott, hogy a maszkviselési kötelezettséget a gépeken mielőbb el kellene törölni, továbbá hogy a légiközlekedésnek 200 milliárd USA-dolláros veszteséget okoz három év alatt a járvány.
Willie Walsh elnök-vezérigazgató az IATA Bostonban megtartott rendes éves közgyűlését megnyitó beszédében azt hangsúlyozta hétfőn, hogy a globális GDP 4 százalékát, közel 90 millió munkahelyet a légiközlekedés biztosít, ezért fontos a működőképességének megőrzése.
Ennek egyik kulcsa az utazási szabályok enyhítése, és szerencsésnek nevezte, hogy egyre több, tudományos tényeken alapuló döntést hoznak, emellett példaértékűnek nevezte az EU Covid-igazolványával bevezetett rendelkezéseket.
Az eddigi adatok alapján a repülés nem jelent kockázatot, mivel az utasok körében végzett tesztek pozitivitási rátája alacsonyabb 1 százaléknál, és fontos emellett, hogy az oltottakat semmilyen korlátozás vagy tesztelési kötelezettség ne érintse.
![](https://airportal.hu/wp-content/uploads/2021/10/IATA_bianco_1.jpg)
Akik pedig nem oltottak, számukra egyszerű és gyors tesztelési lehetőséget kell biztosítani, mivel ez az eljárás is annyira hatékony, mint az oltás – tette hozzá.
A maszkviseléssel kapcsolatban Willie Walsh később, kérdésre válaszolva azt mondta, amint tudományos eredmények igazolják, hogy nem jelent plusz védelmet a fertőződéssel szemben a fedélzeten, azonnal el kell törölni. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy ez mikor jöhet el.
Három év alatt 200 milliárd dollár kiesés
A közgyűlésen nyilvánosságra hozott friss IATA-becslés szerint idén 51,8 milliárd dolláros veszteséget termelhet a légiközlekedés, 4 milliárddal többet, mint korábban becsülték, jövőre pedig 11,6 milliárdos összesített mínusszal kell számolni. A 2020-as 137,7 milliárddal együtt ezek összesen 201 milliárd dollárt tesznek ki.
Azonban a friss elemzések azt mutatják, hogy 2023-tól ismét nyereséges lehet az iparág, bár több fuvarozó már idén és jövőre is profitot érhet el.
![](https://airportal.hu/wp-content/uploads/2021/08/airbus-a320-200-sziluett-bianco.jpg)
Az európai légitársaságok esetében idén 21 milliárdos, jövőre 9,2 milliárdos veszteség keletkezhet, az utasforgalom 2021-ben a 2019-es szint 61 százaléka, 2022-ben pedig 40 százaléka lehet.
A globális utasforgalom ebben az évben 2,3 milliárd, jövőre 3,4 milliárd lehet, ez a 2014-es adatnak felel meg.
Willie Walsh a légitársaságok gazdasági teljesítményével kapcsolatban azt emelte ki, hogy a vállalatok 35 százalékkal csökkentették a költségszintjüket, de elfogadhatatlan, hogy több repülőtér és léginavigációs szolgáltató is most emeli meg a díjakat, hogy a saját veszteségüket csökkentsék.
Példaként hozta a Eurocontrol tagországait és az amszterdami Schiphol repülőteret, ahol 30 százalékkal, Heathrow pedig 90 százalékkal emelné a díjakat, amely az IATA szerint elfogadhatatlan.
Walsh szerint ezeknek a cégeknek nem az állami támogatásokkal túlélő légitársaságokat kéne „megfejnie”, hanem a saját tulajdonosaikhoz kellene fordulni veszteségkompenzációért.
Erre reagálva a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa azt nevezte elfogadhatatlannak, hogy az IATA azt kéri a repülőterektől, hogy támogassák a növekedésüket, az üzemeltetők pedig adósodjanak el ennek érdekében.