Közvetlen transzatlanti járatokat indíthat Budapestről a LOT lengyel légitársaság, írta cikkében a lengyel pasazer.com légiközlekedési és légi utazási szaklap pénteken. A járatnyitás lehetőségéről a HírTV és az Egek Ura Blog is beszámolt vasárnap, információik szerint a közvetlen járatok Budapestről az USA-ba a jövő év első felében indulhatnak.
A lengyel légiközlekedési portál megemlíti, hogy július 7-én, pénteken Budapestre érkezik a LOT Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépe.
Az esemény célja hivatalosan a légitársaság legújabb Dreamliner repülőgépének bemutatója, de a lap információi szerint inkább azzal lehet kapcsolatban, hogy a LOT bejelenti, hogy közvetlen transzatlanti járatokat indít Budapestről.
A LOT Boeing 787-es repülőgépét már a forgalomba állítását követően, 2013. januárjában bemutatta a légitársaság Budapesten, ezért önmagában egy ilyen bemutató nem lenne indokolt.
A légitársaság nem reagált a lap értesüléseire, azonban a cikk hangsúlyozza, hogy a Pasazer.com több egymástól független, megbízható forrásból szerezte értesüléseit.
A cikk szerint a légitársaság nagy valószínűséggel New York – JFK-re nyit járatot Budapestről, azonban a járatok konkrét úti céljáról, számáról (heti frekvenciáról) és az indulás dátumáról nem rendelkeznek információval.
A cikk megemlíti, hogy a Budapest Airport évek óta keresi annak a lehetőségét, hogy újra legyen közvetlen járat Ferihegyről az USA-ba. Korábban megírtuk, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér repülőtér üzemeltetője összesen hét légitársasággal folytat tárgyalásokat a közvetlen transzatlanti járatok újranyitásáról. A Budapest Airport európai és amerikai légitársaságok mellett olyan harmadik országbeli légitársaságokkal is tárgyalnak Budapestet New Yorkkal vagy Chicago-val összekötő közvetlen járatokról. Korábban az Emirates neve is felmerült azzal kapcsolatban, hogy az öböl-menti légitársaság közlekedtetné tovább Dubaj – Budapest járatát az USA irányába az ötödik szabadságjog intézménye alapján.
2008-ig a Malév üzemeltetett közvetlen transzatlanti járatokat Budapestről, majd azok megszűnését követően az amerikai Delta Air Lines és az American Airlines jártak szezonálisan Ferihegyre. Ezek a járatok azonban a Malév 2012. februári csődjét követően – az átszálló utasok eltűnése és az akkor csúcson lévő üzemanyagárak miatt – szintén megszűntek.
A HírTV cikke hozzáteszi, hogy New York mellett egy másik amerikai célállomás is szóba jöhet. A ma hatályos amerikai–magyar légügyi egyezmény értelmében ez Los Angeles lehet, de a kétoldalú megállapodás bármikor módosítható. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba beolvadt Nemzeti Közlekedési Hatóság még nem indította meg azt az eljárást, amellyel a lengyel társaságot kijelölhetnék az útvonalra.
A lengyel lap információi szerint a jövő pénteki eseményen Mateusz Morawiecki Lengyelország miniszterelnök-helyettese, fejlesztési és pénzügyminiszter is jelen lesz, a magyar kormányt pedig Szijjártó Péter külügyminiszter képviseli.
További érdekes részlet, hogy az Internet Szolgáltatók Tanácsának nyilvános domain név adatbázisa szerint
a LOT, egészen pontosan a Polskie Linie Lotnicze LOT SA 2017. június 1-jén bejegyeztette a malot.hu domain nevet.
A lengyel lap információi szerint az nem várható, hogy a LOT bázist nyisson a budapesti repülőtéren.
Az Egek Ura Blog kalkulációja szerint ha heti hét transzatlanti járatot indít a LOT Budapestről, akkor ez körülbelül kétszázmillió dolláros, cirka hatvan milliárd forintos befektetés a részükről.
Az AIRportal.hu megkereste a légitársaságot az üggyel kapcsolatban, ha válaszolnak frissítjük a hírt.
Néhány éve még majdnem a Malév sorsára jutott, ma már terjeszkedik a LOT
Korábban az AIRportal.hu is megírta, a lengyel légitársaság tavaly év végén szállt be tulajdonosként az észt Nordica légitársaságba, melyet az Estonian csődjét követően hozott létre Észtország. Az akkori közlés szerint az együttműködés az intenzív regionális terjeszkedésében segíti a LOT-ot. A Nordica gépei a LOT IATA kódja alatt tejesítik járataikat, és a LOT wet-lease megállapodás keretében két gépet is bérel az észt cégtől, melynek immár 49%-ban tulajdonosai a lengyelek.
Idén január végén számolt be lapunk arról, hogy a lengyel nemzeti légitársaság három vadonatúj hosszabb törzsű és nagyobb befogadóképességű Boeing 787-9 Dreamliner repülőgéppel bővíti hosszútávú flottáját, melyből az elsőt 2018. márciusában állítja forgalomba a LOT. A repülőgépeket az Aviation Capital Group lízingcégtől bérlik.
A LOT jelenleg hét darab Boeing 787-8 Dreamlinert üzemeltet, a hetedik repülőgépet júniusban állította forgalomba a cég. A flottához idén még további egy -8-as változatú példány csatlakozik, várhatóan augusztusban. A LOT Boeing 787-8 Dreamlinerei 252 utas szállítására képesek. A repülőgépek 18 business, 21 prémium turista és 213 turista osztályú üléssel vannak felszerelve.
A lengyel légitársaság hosszú távú járataival New York, Chicago, Toronto, Peking, Szöul és Tokió érhetők el, de idén áprilisban indultak az új járatok Los Angelesbe és Newarkba. 2017. augusztusától a cég már Krakkóból is repül majd Chicago-ba.
A LOT az idei évben fejleszti a keskenytörzsű flottáját is, négy Boeing 737-800-as és két Boeing 737 MAX 8 repülőgépet vesz át a korábban megrendelt hat darabból. A lengyel légitársaság 2017. végére 51 darab repülőgépes flottával rendelkezik majd, mely a tervek szerint 2020-ig 70 darabosra növekszik, benne 16 darab szélestörzsű Dreamliner repülőgéppel. Az első két, használt Boeing 737-800-ast májusban már forgalomba is állította a cég európai útvonalhálózatán.