A holland startup Maeve Aerospace bemutatta 76-100 utas szállítására képes, hibrid-elektromos meghajtású Maeve Jet Series 500 (MJ500) regionális típusát.

Az MJ500-as 76 utas szállítására képes fedélzeti berendezéssel mintegy 2200 kilométeres hatótávolsággal rendelkezne, 10 600 méteres utazómagasságon a hangsebesség 0,75-szörösével (kb. 900 km/h) lenne képes repülni, a tervek szerint hasonlóan a mai a regionális sugárhajtású gépekhez, de hozzájuk képest 30-40 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztana, üzemelési költségei 20 százalékkal lennének kedvezőbbek – írta az Aviation Week.

A korábban tervezett vállszárnyas kivitelű, légcsavaros M80-assal ellentétben az MJ500 nyílt rotoros technológiájú, hibrid-elektromos hajtóműveket kapna, amelyeket a Pratt & Whitney Canada fejleszt és gyárt, de nagyon hasonlítanak a CFM Rise koncepcióra.

A hajtóműveket a törzs hátsó részére szerelnék fel, ennek megfelelően változik a szárnyszerkezet is, az új elrendezés az aerodinamika és a földi műveletek, a kiszolgálás szempontjából is előnyös, emellett a fedélzeten is csökkenne a beszűrődő zaj.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A startupot a japán Mitsubishi Heavy Industries RJ Aviation (MHIRJ) cég is segíti mérnöki és marketingterületen, amely 2019-ben vette át a kanadai Bombardier-től a CRJ típus jogait és ügyféltámogatását.

A Maeve és a MHIRJ 2027 közepéig véglegesítené a típus terveit, a prototípus 2029-ben repülne először, a forgalomba állítást pedig 2032 végén vagy 2033 elején tervezik. A típus gyártását iparági partnerekkel kiegészülve, konzorciumi formában tervezik.

A típus maximális felszállótömege, méretei és székezése megfelelne az USA regionális légitársaságainál alkalmazott, a pilóták szakszervezeteivel kötött „scope clause” határértékeinek. Ez azt rögzíti, hogy legfeljebb mekkora lehet a regionális utakra szánt, ráhordó légitársaságoknál és leányvállalatoknál használt típusok maximális felszállótömege (MTOW) és befogadóképessége, hogy a nagy légicégek ne tudják kiszervezni a gerinchálózatuk még nagyobb részét az alacsonyabb juttatásokat kínáló regionális és ráhordó leányvállalatoknak.