Az utasforgalom bővülési ütemének fenntartásához egészséges áruszállítási üzletágra is szükség van, mert a turizmust a gazdasági bővülés hajtja – hangzott el Budapesten, a RepülésVilág árufuvarozási konferencián.
Sergiu Sarasan, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) regionális üzletági vezetője szerint az idén eddig a szállított áru mennyiségének csökkenése volt tapasztalható, amelynek oka elsősorban a globális kereskedelem visszaesése.
Az első hét hónapban átlagosan 3,5 százalékkal csökkent az árutonna-kilométerben számolt teljesítmény, a hozam pedig 8 százalékkal esett a tavalyihoz képest. A kontinensünkön eddig 2 százalékos visszaesést tapasztaltak átlagosan. Ezekkel együtt 2019 lesz az első év 2009 óta, amely csökkenést mutat majd.
Felhívta a figyelmet arra, hogy emellett a szektor számos más kihívás előtt is áll, 2025-re 5-ből 3 ember városokban fog élni, az elektronikus vásárlás folyamatos bővülése pedig 500 millió napi kiszállítást tesz majd szükségessé a nagyvárosokba, mivel a megrendelők döntő többsége házhoz fuvarozást kér.
Megjegyezte, hogy az olyan gazdaságoknak, mint a magyar, amely jelentősen támaszkodik a turizmusra,
nagy hangsúlyt kell fektetnie az áruszállítási üzletágra, mert élénkíti a gazdaságot, beindítja a növekedést, amely pörgeti a turizmust és az utazási hajlandóságot is.
Kiemelte , hogy az iparágnak is foglalkoznia kell a „repülési szégyen” (flight shame) mozgalommal és a környezeti hatásokkal, ezért egyebek közt csökkenteni kell a flotta átlagéletkorát és hatékonyabb gépeket kell beszerezni.
Ezzel kapcsolatban az AIRportal.hu felvetésére, hogy csökkenő átlagos hozam mellett erre hogyan képesek a légitársaságok, Sergiu Sarasan azt mondta: vannak olyan szegmensek, amelyek jelentős nyereséggel üzemelnek, mint például a gyógyszerek szállítása, ezekből lehet előteremteni a fejlesztés fedezetét.
A konferencián Rolf Schnitzler, a Budapest Airport új vezérigazgatója köszöntő beszédében azt emelte ki, hogy az áru mennyisége az elmúlt három évben jóval nagyobb ütemben nőtt Ferihegyen, mint az utasforgalom, 2015 és 2018 között ugyanis 60 százalékkal több áru fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, mint korábban, 2018-ban pedig rekordmennyiséget, közel 150 ezer tonnát kezeltek.
Hozzátette: az áruszállítás sokszor nem kapja meg azt a figyelmet, mint az utasforgalom, pedig ugyanúgy hozzájárul a gazdaság teljesítményéhez.
A Budapest Airport új vezetője emellett arról is beszélt, hogy novemberben a terveknek megfelelően átadják az új árukezelő központot.
Michal Grochowski, a LOT áruszállítási üzletágának igazgatója egy kerekasztal-beszélgetésen azt mondta, az elmúlt másfél évben teherfuvarozási szempontból sikeresnek bizonyult a budapesti bázis és a most vasárnap, szeptember 22-én induló szöuli járat szintén nagyon népszerű az áruszállítók körében is.
Az AIRportal.hu későbbi kérdésére válaszolva azt mondta, átlagosan 77 százalékos töltöttséget értek el az áruszállításban, amely rendkívül magasnak számít (az IATA 45 százalékos átlagról számolt be – a szerk.),
a LOT új, Európán belüli járatainak elsősorban az e-kereskedelemben és postai szolgáltatások terén lesz jelentősége.