Felfüggesztették a Boeing 777X prototípusának statikus tesztelését, miután a prototípus egyik tehertér ajtaja a tesztprogram részeként elvégzett terheléses teszt során szabályosan kirobbant a helyéről. 

Illusztráció. (Forrás: Boeing)

A Seattle Times beszámolója szerint a szakemberek csütörtökön délután hajtottak végre szerkezeti terhelési próbát a Boeing 777X statikus tesztelésekre használt prototípusán.

Az FAA tanúsítási programjának a szűzrepülést megelőző egyik utolsó lépéseként elvégzett próba során a repülőgép szárnyait az üzemeltetési limiteknél jóval magasabb, legalább 150%-os terhelésnek tették ki, így vizsgálták a szerkezet teherbírását, annak határértékeit és gyenge pontjait. Eközben a külső légnyomáshoz viszonyítva a törzsben extrém magas légnyomást hoztak létre.

A próba során az egyik tehertérajtó gyakorlatilag kirobbant a törzsből.

Egy szemtanú szerint a levegő olyan erővel távozott a hirtelen keletkezett nyíláson, hogy a föld is szinte beleremegett. Az amerikai gyártó közlése szerint senki nem sérült meg a balesetben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing az esemény nyilvánosságra kerülését követően kiadott közleménye hangsúlyozta, hogy tesztgépet olyan extrém terhelésnek tették ki, amely a kereskedelmi üzemelés során soha nem fordulhat elő. A közlés kitért arra is, hogy a baleset nem az első felszállás végrehajtására szánt, vagy a repülési tesztprogramba kerülő példánnyal történt, hanem a kifejezetten földi tesztelésekre épített példánnyal.

A baleset oka egyelőre ismeretlen és azt sem tudni, hogy az esemény a tesztelés mely szakaszában, milyen mértékű terhelés mellett következett be. A gyártónak ki kell vizsgálnia az esetet és lehetséges, hogy módosítani kell a problémás részegységeket és meg kell ismételni a tesztet.

Egyelőre nem tisztázott, hogy egyedi meghibásodásról, vagy minden eddig összeszerelt példányon fennálló szériahibáról van-e szó.

FRISSÍTÉS: A Boeing 2019. szeptember 10-én kedden kiadott közleményében elismerte, hogy a ‘final load’ teszt során egy nem várt esemény következett be. A repülőgépgyártó közlése szerint a művelet utolsó perceiben, a célérték 99%-ának megfelelő terhelés mellett a repülőgéptörzs kihermetizálódott.

 

A Boeing mélyreható vizsgálatot kezdett annak érdekében, hogy az eseményt kiváltó ok kiderüljön. A jelenleg rendelkezésre álló információk birtokában a gyártó nem számít arra, hogy az eset miatt jelentősen át kellene ütemezni a tesztelési programot, vagy komolyabb változtatásokat kellene eszközölni a repülőgép tervein.

Ultimate load…

Az úgynevezett ‘ultimate load’ vagy másképp ‘final load’ teszt során a tesztgép törzsét és szárnyait egy állványzathoz rögzítik, majd a szárnyakat felfelé húzzák ezzel idézik elő a szerkezet extrém mértékű terhelését.

A tesztet esetenként a hatóság által elvárt terhelési értékek elérése után is folytatják, hogy kiderüljön, hogy a szárny milyen értékek mellett törik el. A tehertérajtó kirobbanásának azonban nem lett volna szabad megtörténnie.

A Boeing 787 Dreamliner szerkezeti próbákra használt prototípusának tesztelése. A képen látható, a szárnyak extrém helyzete. A tesztgép kompozit szárnyvégeit 2010-ben 7,6 méterrel feszítették feljebb a normál helyzetüknél a teszt során, de azok jóval a hatóság által előírt érték felett sem törtek el, a gyártó végül nem feszítette törésig a szerkezetet. (Forrás: Boeing)

Mint arról beszámoltunk, júliusban anyagfáradásos rendellenességeket fedeztek fel a típus erőforrásaként szolgáló General Electric GE9X hajtóműben, amelyről maga a gyártó értesítette a Boeinget.

Emiatt vissza is kellett hívni az everetti gyárába már leszállított négy erőforrást, ezekben a nagynyomású kompresszor egyik elemét kell kicserélni. Ezt követően lehet újra felszerelni a tesztgépekre, és kezdődhet újra a tesztelés.

Így már biztos, hogy az új generációs 777-es első felszállása 2020 első negyedévére csúszik át, de gyártó egyelőre nem módosított hivatalosan a 2020 végétől tervezett első átadások ütemezésén. Azt egyelőre nem tudni, hogy a csütörtökön bekövetkezett esemény okoz-e további késést a tesztprogramban.