Az oroszországi nagyjavításról és korszerűsítésről nemrég visszaérkezett Mi-24 Hind harcihelikopterek az elmúlt időszakban már rendszeresen hajtanak végre kiképzési repüléseket a Magyar Honvédség bázisain, kibővült képességeik teljes tárházát kihasználva. 

Mint arról beszámoltunk, szeptemberben az első négy, majd január elején egyesével az utolsó négy, Szentpéterváron nagyjavított Mil Mi-24 Hind helikopter is visszaérkezett hazánkba.

Az összesen nyolc kiküldött gépen a nagyjavítás mellett korszerűsítési munkákat is végeztek, hogy a szigorú európai jogszabályi kereteknek is megfeleljenek, így a kontinens bármely országában repülhessenek.

Ez jelentősen kiszélesíti nem csak a hadi, de a kutató-mentő feladatokban való alkalmazhatóságot is.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

A Mi-24-esek erőforrása gépenként két, a Mi-17-es szállítóhelikopterekkel majdnem teljesen megegyező Klimov TV3-117-es gázturbina és egy AI-9 segédhajtómű, így a karbantartásuk azonos.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Csillak Roland alezredes, a repülő műszaki zászlóalj, zászlóalj parancsnoka az AIRportal.hu-nak azt is elmondta, hogy a típus repülési sajátosságai különböznek a szállítóhelikopterétől: nagyobb a repülési sebessége, felfegyverzett gép esetén pedig a felszállótömege is.

A sárkányszerkezet ugyanakkor a 30mm-es GSh-30K típusú, kétcsövű gépágyú miatt a P verziók esetén speciális időszaki átvizsgálásokat is igényel, mivel lövéskor hét tonnás erő hat a gépre. Emiatt a felfüggesztés körül megerősített elemek is találhatók.

Minden verzió esetén további munkát ad az üzemben tartó műszaki személyzetnek a behúzható futómű, amelynek mechanizmusát sűrűn kell ellenőrizni.

A fegyverkezelők is teljes pilótaképzést kapnak

Simon Péter alezredes, a gépeket repülő szolnoki Phoenix zászlóalj parancsnoka lapunknak arról beszélt, hogy a nagyjavításra és korszerűsítésre szóló szerződés aláírását követően öt pilótát – köztük őt is – kijelöltek, és Oroszországban szerezték meg (ismét) jártasságukat.

Közülük négyen ugyanis korábban, a Mi-24-esek 2012-es leállításáig a típuson repültek, egy fő pedig a bázis törzsállományából került ki. A képzésnek két helyszíne volt, a Rosztov-na-Donuban zajlott egyhetes elméleti képzést követően négy hetes gyakorlati kiképzés is volt Szentpéterváron.

Ennek végeztével a hazatért állomány egyaránt rendelkezett a további személyzetek képzéséhez szükséges oktatói, valamint az átadás-átvételhez szükséges berepülő jogosítással, amit az orosz vizsgák jegyzőkönyvei alapján itthon is elismertek.

A hazatérést követően nagyjából két héttel, 2018 augusztusában két pilóta visszautazott Szentpétervárra az első gépek berepüléséhez, ami két hetet vett igénybe orosz közreműködéssel.

A felújítás után szóba került, hogy a helikopterek saját erejükből térjenek vissza Magyarországra.

Ehhez azonban sem az Ukrajnán, sem a Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül való átrepülést nem ítélték megfelelőnek. Így mind a négy addig elkészült helikoptert szétszerelték, szállításra alkalmas állapotba hozták, és szeptember 10-én az orosz légierő egyik An-124-esével Kecskemétre, majd onnan közúton Szolnokra szállították.

A szállítás, valamint a műszaki átadás-átvétel miatt szükséges újbóli berepüléseket először orosz személyzetek végezték, akik a gyári berepülési program teljesítése után adták át a Mi-24-eseket magyar kollégáiknak.

A magyar állomány elvégezte saját, az orosznál jóval komplexebb, a gépeket nagyobb terhelésnek kitevő berepülési programját. Az újbóli műszaki átvizsgálásokat követően kezdődhetett meg a Phoenix zászlóalj állományának oktatása Szolnokon.

A cél első körben az alap jártasság helyreállítása volt, ami után műszeres és éjszakai repülési feladatokat is repültek az állomány tagjai. A folyamat gyorsaságához hozzájárult, hogy a pilóták döntő része már repült a típuson, így inkább felfrissítésre volt szükség, nem teljes képzésre.

Simon alezredes elmondása szerint amire rendszerben tartják, arra már képesek a Mi-24-esek, ettől függetlenül azonban folyamatosak a jártasságot fenntartó repülések, és már teljesítettek külső függesztett teheremelést is.

Hozzátette: manapság a gépek első, fegyverkezelő operátori ülésében helyet foglaló katonák is teljes értékű pilóta kiképzést kapnak, a múlt század gyakorlatával ellentétben, amikor csak a legalapvetőbb repülési oktatásban részesültek.

Galéria a Mi-24-esek szolnoki üzemnapjáról

Nemzetközi szinten is jó munkát végeznek a magyarok

A személyzetek közötti műveleti és taktikai együttműködés gyakorlására eddig Angliában került sor, azonban a szolnoki bázis a közelmúltban beszerzett erre alkalmas szimulátort, aminek köszönhetően már itthon is elvégezhetők ezek a kurzusok.

Ugyanakkor a szállítóhelikopteres és a harci típussal felszerelt egységek közötti jó kooperáció alapját a folyamatos, nagyrészt közös kiképzés, az egymás ismerete jelenti.

Nemzetközi szinten ugyanezt a képességet az évente többször megrendezett közös gyakorlatok és kiképzések jelentik. Az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) évente minimum egy ilyen helikopteres gyakorlatot szervez.

Az idén a tervek szerint három hétre települnek át a helikopteres egységek Csehországba, köztük a magyarok is, a pillanatnyi rendelkezésre állástól függően 2-4 géppel.

Ami az aktív feladatokat illeti, a közel-keleti országok háborús területein nyújtanak segítséget a szolnoki pilóták és műszakiak a különböző mentorprogramokban.

Az utolsó afganisztáni misszió pedig hamarosan véget ér, mivel a helyi légierő amerikai fegyverzetet kap az orosz Mi-8/17-esek helyett, így a magyar kontingens munkája is véget ér.