Betarthatatlan határidőkre, a 737 MAX esetében elkövetett hibákhoz hasonlókra panaszkodnak a 777X-programnál a Boeing dolgozói a nemrég nyilvánosságra hozott levelek szerint. Emellett a gép hatósági engedélyezésében is felmerülhetnek kérdőjelek.
A The Telegraph című lap a korábban általunk is szemlézett belső levelezésben talált még érdekes részleteket, amelyek arról árulkodnak, hogy a dolgozóknak a 777X programmal kapcsolatban is vannak aggályaik, bár ezek nem érintik a gép műszaki tartalmát.
Az egyik dolgozó azt írta, belekergették magukat abba a helyzetbe, hogy kiválasztották a legolcsóbb beszállítót, majd lehetetlen határidőket szabtak meg.
„Miért a legalacsonyabb minősítést elérő, ki nem próbált beszállító kapja meg a megbízást? Kizárólag anyagi okok miatt. Nem csak a MAX-nál, a 777X-nél is! A beszállítók kiválasztására szakosodott részleg határozza meg az összes döntést” – olvasható a panaszkodás a levélben.
A 2018 júniusában keletkezett e-mailben a meg nem nevezett dolgozó – a 737 MAX-okkal kapcsolatos problémákra utalva – azt írja, a 777X esetében az egész folyamatot újrakezdik, ráadásul ugyanazzal a beszállítóval dolgoznak, amivel problémák adódtak, és még szűkebb határidőket szabtak.
Az az Investors.com cikkéből derül ki, hogy a dolgozók a szimulátor beszállítójával kapcsolatban panaszkodtak. Még a korábbi levélváltásból egy részlet megmutatja, hogy a dolgozók rendszerszintű problémával találták szembe magukat. Mint írta, nem tudni, hogyan lehet ezeket a problémákat orvosolni, mert a cég kultúrájára ez a jellemző.
A dolgozó szerint a felsővezetés nagyon keveset ért a repülőgépek gyártásához, mégis ők hajtják a dolgozókat bizonyos célok felé.
A Leeham News eközben iparági forrásokra hivatkozva arról számolt be: sem a Boeing, sem a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) nem tudja, hogy a 777X-et pontosan milyen eljárás szerint fogják engedélyezni.
Annyiban biztosak a szakértők, hogy a 737 MAX-szal szerzett tapasztalatokat be fogják építeni. Ez praktikusan rendkívül rigorózus eljárást jelenthet, és most azt találgatják, hogy vajon az FAA az eddigi folyamatokat is áttekinti-e, illetve lesz-e olyan elem, amelyet meg fog ismételni-ismételtetni.
A fő kérdés viszont az, hogy az FAA a 777X-et a régebbi 777-esek újabb változataként fogja-e engedélyeztetni, vagy úgy dönt, hogy annyi műszaki változtatást hajtottak végre az alapjául szolgáló gépen, ami miatt különálló típusengedély kell.
A 737 MAX-ot az előbbi verzió szerint hagyták jóvá, bár az újragondolt gép új hajtóműveket, kicsit módosított sárkányrészt, de ezen kívül új repülésirányító rendszereket is kapott, köztük a mára elhíresült átesésvédelmi berendezést, az MCAS-t.
A 777X az új hajtóművek mellett teljesen új, kompozit anyagokból készült és behajtható végű szárnyakkal rendelkezik, hosszabb lett a törzse is, és néhány fedélzeti rendszert szintén felfrissítettek ezen a szérián.
Ha az FAA teljesen új típusként kezeli a 777X-et, akkor az engedélyeztetés több mint egy évvel is meghosszabbodhat.
Mindezek miatt egyelőre kétséges, hogy a 777X mikor teljesíti szűzrepülését, az egyik rajongói oldal azt írta, hogy a héten még földi teszteket végeznek az első prototípus-példányon.
Mint arról korábban beszámoltunk, a 777X első felszállása már most is jelentős csúszásban van, mert egy földi teszt során tavaly szeptemberben egy terheléses próbán súlyos baleset történt: a hatóságilag előírt maximális terhelés elérése előtt szétnyílt a törzs alsó része.