A vállalati kultúrát, a vezetőséget, saját kikényszerített mulasztásaikat ostorozó üzeneteket váltottak a 737 MAX-ról a Boeing illetékes alkalmazottai. A gyártó által most nyilvánosságra hozott, a hatóságnak átadott levelezésekben az szerepel, hogy az új generációs típusváltozat a rajta dolgozók szerint „borzasztóan szegényes” tervezésű lett.

Forrás: Boeing via Twitter

Nyilvánosságra hozott a Boeing több mint száz oldalnyit azokból az üzenetváltásaikról, amelyeket még tavaly adott át a Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA) és az USA Kongresszusa illetékes bizottságának.

Ezekben a 737 MAX-on dolgozók beszélték meg egymás közt, mit gondolnak az új generációs típusváltozatról – írja a Flightglobal. A levelezés a két, e típussal történt katasztrófa előtt született még.

Mint ezekből most kiderült, a korábbi, belsős információknak megfelelően súlyos mulasztásokról, tervezési hibákról leveleztek a vállalati kultúrát ostorozva.

„Ezt a gépet bohócok tervezték, akiket majmok irányítanak”, „ez a gép egy vicc”, „rendkívül szegényes tervezésű”, „nem ültetném rá a családomat”, „ilyen a vállalati kultúra”.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ilyen és ehhez hasonló véleménnyel voltak a Boeing-alkalmazottak a 737 MAX-ról, a cégről, saját munkájukról.

Arról is lehet olvasni, hogy a fontos beosztású dolgozók szerint a legfelső cégvezetés szinte „megszállottan” csak a projektek kitűzött határidejét tartotta szem előtt, más nem érdekelte őket.

Olyan üzenetváltás is szerepel a levelek között, amelyben úgy fogalmaznak: a Boeing irányítói vajmi keveset értenek ehhez az üzletághoz, mégis ragaszkodnak bizonyos célokhoz.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

A nyilvánosságra hozott beszélgetések között szó esik a két katasztrófához vezető okok között gyanított MCAS rendszerről is, amely a típus repülési karakterisztikát javítja, lényegében átesésvédelemként működve.

Leírják (vélhetően tesztpilóták), hogy miként igyekeztek a hatóságokat és ügyfeleket meggyőzni: az MCAS csak a trimmrendszer része, ezért fölösleges időtöltés és pénzköltés volna a szimulátoros átképzés.

Azzal, hogy ezt az egyébként teljesen új és eltérő viselkedésű rendszert ezzel kényszerűen, a vezetőség nyomására „elfedték”, jelentős időt és pénzt takarítottak meg mindenkinek.

Mint annak idején megírtuk, még a nagy amerikai légitársaságok pilóta-szakszervezetei is nehezményezték a katasztrófák után, hogy az MCAS pontos működéséről nem volt ismeretük, ugyanis ez nem szerepelt rendesen a kézikönyvekben.

A tesztpilóták révén a gyártó, ahogy már tavaly ősszel is kiszivárgott ugyanezen témában, végül el is érte, hogy nem kellett a régebbi, Next Generation-szériáról átülő személyzeteknek szimulátoros átképzést tartani.

Az ügyben érdekesség, hogy a minap a Boeing és az FAA úgy döntött: ha ismét forgalomba áll a 737 MAX, valószínűleg szükség lesz ilyen gyakorlati oktatásra.

A Boeing közleményben magyarázza a levelezést, szerintük semmiképpen sem tükrözik azt, hogy milyen a vállalat, bár azóta számos változást életbe léptettek a céges kultúra, a biztonság terén. A gyártó úgy fogalmaz: a levelezések nagy része a MAX-szimulátorokra vonatkozik, amelyeken az első időkben számos változtatást végrehajtottak. Hangsúlyozzák azt is, hogy az üzenetváltásokat az átláthatóság és felelősségvállalás jegyében adták át az FAA és a Kongresszus illetékes bizottsága számára.