Kanada hivatalos panaszt nyújtott be az ENSZ gazdasági szervezetének, amelyben kifogásolják a Bombardier termékeire az Egyesült Államok által várhatóan kivetendő 300 százalékos büntetővámot.

Újabb fejezetéhez érkezett a már-már szappanoperába illő Boeing-Bombardier cicaharc a CSeriesek gyártásával kapcsolatban. Az Egyesült Államok bár hivatalosan még nem fogadta el a Kereskedelmi Minisztérium által korábban már megszavazott 300 százalékos büntetővámot, Kanada úgy érezte, lépéskényszerben van.

Ennek megfelelően az állam már panaszt is tett az ENSZ kereskedelmi szervezeténél, a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO) a büntetővám miatt. A Flightglobal cikke szerint a panaszlevélben egyebek közt kifogásolták a minisztérium eljárásrendjét, szerintük ugyanis szabálysértő módon vetettek ki büntetővámot.

A Bombardier a lapnak nem reagált Kanada lépésére.

Az Egyesült Államok várhatóan január végén hoz végleges, és jogerős döntést a CSeries termékeket érintő büntetővámról.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ügy háttere, hogy a Boeing bemószerolta a Bombardiert az amerikai hatóságoknál, hogy a Bombardier dömpingáron értékesíti a CSeries modelleket. Ezt azért tehetik meg, mert tiltott állami támogatást kapott a gyártó a kormánytól, és ezzel torzítják a versenyt.

A Bombardier természetesen tagadja a vádakat, de a biztonság kedvéért összefogott az Airbusszal, hogy az európia gyártó alabamai üzemében szereljék össze az Egyesült Államokba szánt CSeries-eket, állításuk szerint ugyanis így elkerülhető a plusz vámteher, ha egyáltalán kivetik azt. Ehhez ugyanis be kell bizonyítani, hogy a CSeries-ek eladása miatt a Boeng-et kár érte. Ezt pedig elég nehéz lesz.

A Boeing és a Bombardier alapvetően nem egy pályán játszanak, de decemberben jött a hír, hogy a Boeing vegyesvállalatot hozna létre a regionális gépek piacvezető gyártójával, a brazil Embraerrel.