A március 29-én esedékes Brexit, vagyis az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépése után haladékot kaphatnak a légitársaságok a közösség szabályainak és tulajdoni feltételeinek való újbóli megfelelésre, ha addig nem sikerül a britekkel másról megállapodni.
Az európai közösség vezetői szeretnék elkerülni a teljes közlekedési káoszt a március 29-én hatályba lépő brit kilépéskor, ennek érdekében kaphatnának haladékot a légitársaságok – írja az EURACTIV.
A körülbelül egyéves türelmi időszak alatt kellene a cégeknek rendezniük a tulajdonosi hátterüket,
mivel az EU tagállamaiban bejegyzett légitársaságokat legalább ötvenegy százalékban uniós székhelyű szervezeteknek/személyeknek kell birtokolniuk.
Az új helyzetre, elsősorban a legrosszabb, megállapodás nélküli Brexitre a légitársaságok már jó ideje megkezdték a felkészülést, a brit gyökerű Easyjet például osztrák leányvállalatot alapított, és minden kontinensen belüli tevékenységét ezen cég alá szervezi.
Fordított helyzet áll fent a magyar kötődésű Wizz Air esetében, amely Közép – és Kelet-Európa mellett az Egyesült Királyságban is jelentős forgalmat visz.
A légitársaság Wizz Air UK nevű leányvállalata London Luton reptéri bázissal és brit AOC-val 2018 májusa óta üzemel.
A legnagyobb piaci szereplőnek számító ultra low-cost légitársaság, az ír gyökerű Ryanair pedig az Egyesült Királyságban Ryanair UK néven szintén leánycéget alapított és szerzett üzemelési engedélyt.
A legrosszabb helyzetben az International Airlines Group (IAG), a British Airways, a spanyol Iberia, a diszkont Vueling és Level, valamint az ír Aer Lingus tulajdonosa van, még nem talált megoldást arra, hogy megfeleljen az uniós bejegyzésre vonatkozó előírásnak.
Az IAG vezetői próbálnak tárgyalni az Európai Bizottsággal, de amíg a brit parlament nem hoz döntést az általános feltételekről, ez szinte lehetetlen.
A holding főként az Iberia (és a Vueling) „spanyolságát” igyekszik biztosítani, mivel sajátos, eléggé összetett tulajdonosi szerkezetben egyesült az IAG-holding létrehozásakor az Iberia és a British Airways. Ez azért is fontos, mert a spanyol belföldi forgalomból igen nagy részt vállal a csoport két ottani légitársasága.
Akár erre a problémára is ideiglenes megoldást, tárgyalási időt szolgáltathat a haladék megadása az EU részéről. A döntés mögött ezen felül persze jól megfontolt gazdasági érdekek is állnak, az ugyanis senkinek sem érdeke, hogy a brit sziget és a kontinens közötti kapcsolatok nagy része egyik napról a másik megszűnjön.
A EU közlekedési biztosa, Violeta Bulc ezért már 2017 júliusában levélben kérte a tagországok légügyi hatóságait, tekintsék át a náluk bejegyzett, érintett légitársaságok terveit, és készítsék fel őket a lehetséges forgatókönyvek mindegyikére.