A CAPA légiközlekedési tudásközpont elemzése szerint 2020-ra a most súlyosan veszteséges indiai légiközlekedési iparág egy része fenntarthatóan nyereséges lehet a kerozinárak mérséklődése és az emelkedő jegyárak miatt.

A Reuters hírügynökség által közölt tanulmány szerint a CAPA azzal számolt, hogy a március 31-ével végződő pénzügyi évben az indiai társaságok összesített vesztesége elérheti az 1,7 milliárd dollárt. Ez a szám 2020-ra a felére csökkenhet, és a fapadosok már kisebb mértékű profitot is realizálhatnak.

Kapil Kaul, a CAPA India vezetője szerint adott a lehetőség ahhoz, hogy 1-2 éven belül nyereséges legyen az üzletág, és a javuló mutatók a befektetők kedvét is meghozhatják arra, hogy indiai társaságba invesztáljanak.

Forrás: Air India Facebook

A javulás hátterében a CAPA szerint két tényező húzódik meg: csökkent az olajár és hosszú idő után elkezdtek emelkedni a jegyárak.

A csökkenő veszteség a pénzügyi nyomást is csökkentheti a társaságokon, amelyek több száz gépet rendeltek az Airbustól és a Boeingtől, mivel az utazás iránti igény folyamatosan emelkedik: a belföldi forgalom 14-16, a nemzetközi 10-12 százalékot emelkedhet 2020-ig.

Hirdetés

A szubkontinensen több tényező együttesen hozta magával, hogy az állami Air India mellett a Jet Airways, sőt, a diszkont Indi Go is nehéz anyagi helyzetben van. A verseny rendkívül kiélezett, amely miatt 50 dollár alá esett a Mumbai-Delhi közötti járatokra az átlagos jegyár, emellett romlott a rúpia árfolyama a dollárhoz viszonyítva, és a kerozinár korábbi emelkedése is betett a cégeknek.

A számolatlan kapacitásbővítés után azonban a társaságok áttértek a visszafogott növekedésre, így a jegyár képes lehetett emelkedni, az Indi Go és a Spicejet is javuló pénzügyi mutatókról számolt be.

A Vistara vezetője szerint, ha az olajár 65 dollár alatt marad, akkor van esély a szektor túlélésére, de ehhez költségcsökkentési programokat is indítani kell.

A nyereségesség visszatéréséig viszont a cégeknek valahogy ki kell tartania. Az Air Indiába számolatlanul önti a kormány az adófizetők pénzét, a fapadosok csökkentik a költségeket, de a Jet Airways már nem biztos, hogy kihúzza a következő két évben.