„A Szolgáltatás az Erősségünk” hangzik Celebi vállalati mottója. A budapesti repülőtéren is tevékenykedő, piacvezető földi kiszolgáló cég forgalmi igazgatója, Jakab László mutatta be a terület működését, a vállalat előtt álló kihívásokat.
A Celebi két fő területen végzi tevékenységét a budapesti repülőtéren, a forgalmi üzletág látja el a szerződött légitársaságok repülőgépeinek és utasainak földi kiszolgálását, a cargo-üzletág pedig a légiáru kezeléséért felelős.
A közel 500 munkatársat foglalkoztató forgalmi igazgatósághoz tartozik a repülőgépek és utasok földi kiszolgálása mellett a kisgépes terminál (GAT), valamint a repülőtéren működő három exkluzív váró üzemeltetése is – mondta el Jakab László.
Az igazgatóságon belül a földi kiszolgálás koordinálásáért felelős, úgynevezett rampatisztek a terhelés- és súlypontszámító osztályon dolgoznak. A rakodók, az eszközkezelők, a repülőgép takarítók a forgalmi osztályhoz tartoznak.
A check-in, a jegyeladás, az elveszett poggyászok területéért az utasforgalmi osztály felel. A három váróhelyiséget és a kisgépes terminált pedig az exkluzív szolgáltatások osztálya üzemelteti.
Az egész forgalmi terület napi működését az ügyeletes vezető, vagyis service delivery manager fogja össze a forgalmi igazgató irányítása alatt.
Jakab László 1990 óta dolgozik a légiközlekedésben, nagyrészt földi kiszolgálási területen, de karrierje során tevékenykedett a Delta Air Lines és az Austrian Airlines budapesti képviseletein is.
Ott volt a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) földi kiszolgálási üzletágának elindításakor, és amikor a Budapest Airport Handling Kft-t privatizáció útján 2006-ban felvásárolta a török Celebi.
2007-től látja el a forgalmi igazgatói feladatokat a legnagyobb budapesti földi kiszolgáló cégnél.
A forgalmi területen dolgozó összes munkavállaló legfontosabb feladata, hogy a szolgáltatás minden tekintetben megfeleljen az ügyfelek, vagyis a légitársaságok elvárásainak.
A legtöbb esetben a követelményeket szerződés – úgynevezett SLA (Service Level Agreement) – rögzíti. E dokumentumban minden légitársaság egyedileg határozza meg az elvárásait az utaskezelés és a repülőgépek kiszolgálása terén. Egyebek mellet pontosan elő van írva, hogy az egyes tevékenységi köröket milyen eljárások és munkatechnológia szerint, hány emberrel, mennyi idő alatt, milyen körülmények között kell elvégezni.
Az egymástól nagyon különböző légitársaságok és repülőgép-üzemeltetők jelentősen eltérő feltételeket és elvárásokat szabnak, ezért a szolgáltatást nagyon széles spektrumon, de a legmagasabb szinten kell végeznie a földi kiszolgáló cég dolgozóink – hangsúlyozta a forgalmi igazgató.
Például meg kell tudni felelni egy ötcsillagos prémium légitársaság nagyon magas minőségi elvárásainak, míg a következő járatnál egy ultra low-cost légitársaságénak, amelynél a gyorsaság és hatékonyság az elsődleges. Ugyanolyan magas színvonalon kell kiszolgálni egy VIP-kisgépet, mint a közelben álló cargo-légitársaság óriásgépét.
Hatalmas a kontraszt az egyes tevékenységek között, ez jelenti a legnagyobb kihívást, de ugyanakkor ez a legszebb, legizgalmasabb ebben a munkában.
Fókuszban a munkatársak képzése és az eszközpark fejlesztése
A Celebi a földi kiszolgálás minden szegmensében arra törekszik, hogy megtartsa és tovább erősítse a vezető pozícióját a budapesti repülőtéren, emellett igyekszik megfelelni a kor elvárásainak a technológiai fejlődés, a digitalizáció és környezetvédelem terén.
A Celebi nyáron naponta több mint 100, télen pedig 65-80 repülőgépet szolgál ki Budapesten, több ezer induló és érkező utas kezeléséért felelve.
Ez a munka minden percben rugalmasságot, alkalmazkodóképességet kíván. Egy esetleges késés, járattörlés, vagy egyéb nem várt esemény idején is meg kell tudni felelni a légitársaságok és az utasok elvárásainak. Az utasforgalom folyamatosan növekszik, a repülőtéren eközben fejlesztések zajlanak, mindezek komoly kihívások elé állítják a munkatársakat és a céget nap mint nap.
Ennek legfontosabb záloga a munkatársak folyamatos képzése, a munkakörülmények javítása és a csapatszellem erősítése – emelte ki Jakab László.
Elengedhetetlen, hogy az egyes osztályok, munkatársak csapatként működjenek együtt, és a saját területükön a legmagasabb szinten teljesítsenek. Az utasforgalomban és repülőgép-kiszolgálásban dolgozók számára a Celebi lehetőséget biztosít, hogy megismerjék egymás munkáját, emellett csapatépítő események is vannak, céges szinten és az egyes területeken belül is.
A munkatársak tanfolyami képzéseken bővíthetik ismereteiket, mindemellett a Celebi képzési rendszerében egyre nagyobb teret nyernek a modern e-learning kurzusok.
Kiemelt figyelem jut az eszközpark folyamatos modernizálására. Az utóbbi időszakban nagyon sok elektromos üzemű eszközt állított forgalomba a cég. Kevés kivételtől eltekintve a Celebi már nem is vásárol hagyományos motorral felszerelt eszközöket. Az új eszközök beszerzésénél a teljes nemzetközi cégcsoporton belül az elektromos meghajtásúak élveznek előnyt a környezettudatossági és a költséghatékonysági szempontok miatt – mutatott rá a szakember.
A törökországi székhelyű, teljes mértékben magánkézben lévő vállalat kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a dolgozók egyenruhája és a cég földi kiszolgáló eszközei olyan képet mutassanak a vállalatról, amit a tulajdonosok, valamint a Celebi által képviselt légitársaságok elvárnak.
Az állomány képzése és az eszközpark folyamatos fejlesztése lehetővé teszi a Celebi által kínált szolgáltatás továbbfejlesztését, de hozzájárul a dolgozók munkakörülményeinek javításához is.
Verseny az ügyfelekért és verseny a munkaerőért
A budapesti repülőtér méretéhez és forgalmához képest sok földi kiszolgáló cég működik, ezért igen éles a piaci verseny.
A földi kiszolgálás rendkívül humánerőforrás-igényes tevékenység. A dolgozók a munkájukkal hozzák létre a „terméket”, azaz a szolgáltatást, amit a cég nyújt, és ez pedig jelentősen befolyásolja azt az utazási élményt, amelyet a légitársaságok nyújtanak utasaiknak.
A Budapest környékén működő, nagy humánerőforrást igénylő vállalatokat a jelenlegi munkaerőpiac helyzete komoly kihívások elé állítja, ez jellemző a földi kiszolgálási területre is. A Celebi is folyamatosan toboroz, többek között állásbörzéket tart a repülőtér környéki településeken.
A Celebi – mint a legnagyobb földi kiszolgáló cég Budapesten – képes megbirkózni ezekkel a piaci és munkaerőpiaci kihívásokkal, és a repülőtéren az egyik legjobb munkáltatónak számít – hangsúlyozta Jakab László.
A vállalat kiemelt figyelmet fordít arra, hogy vonzó munkahely legyen, a dolgozók jól érezzék magukat a vállalatnál, biztosítottak legyenek a megfelelő munkakörülmények, valamint legyen fejlődési lehetőség számukra. A közelmúltban számos ezt célzó intézkedést hozott a cég, de a vállalatcsoportnál nemzetközi szinten is fókuszban van ez a terület.
A Celebi a legjobb belépő a repülőtéri világba
A légiközlekedésben dolgozni vágyó fiatalok és pályakezdők számára a Celebi nagyon jó belépőt jelent a repülőtéri világba. Akár az utasforgalmi, akár a repülőgép-kiszolgálási területen, a földi kiszolgáló munkán keresztül számos funkcióval meg lehet ismerkedni, sokat lehet tanulni és fejlődni – mutatott rá a forgalmi igazgató.
Ez remek iskola, és jó továbblépési lehetőségek állnak rendelkezésre akár cégen belül is. A forgalmi területen dolgozó vezetők és a középvezetők többsége beosztottként kezdte a vállalatnál, de a Celebi budapesti központjában is több olyan vezető dolgozik például minőségirányítási, vagy a képzési osztályon, aki a forgalmi területen kezdte munkáját.
Sok olyan kolléga van, aki ma már különböző légitársasági képviseleteken dolgozik, akár vezető pozícióban (például állomásvezető), de van, aki bár a légiközlekedés területén, de más üzletágakban épít karriert.
A földi kiszolgálók számára az jelenti a mindennapi sikert, ha az utasok nem is veszik észre, mennyire összetett és megfeszített csapatmunkát igényel, hogy például egy low-cost járatot a megérkezése után 25 perc múlva ismét útnak indítsanak, vagy hogy egy prémium légitársaság szélestörzsű repülőgépe több száz utassal a fedélzetén időben felszálljon a célállomása felé.
A Celebi minden munkavállalója számára a legnagyobb büszkeség és a legjobb referencia az a lista, amely a szerződött légitársaságok neveit mutatja, amelyek hosszú évek óta a cégre bízzák a budapesti működésük fontos részét, a földi kiszolgálást.