A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) frissített tanulmánya a korábbinál lassabb növekedési tendenciát mutat, úgy tűnik most, hogy az eddig becsültnél egy évvel később érheti el a globális légi utasforgalom a járvány előtti szintet.

Videokonferenciát tartott az első féléves adatokról a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), amelyen Brian Pearce vezető közgazdász azt mondta: értékesített utaskilométerben mérve június végén 86,5 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest, és a korábban vártnál jóval lassabb a bővülés.

Fotó: Hong Kong International Airport

Ennek oka, hogy a nemzetközi piacokon szinte alig növekszik a forgalom a lezárások miatt, ezt pedig a folyamatosan javuló belföldi utasszám sem tudja ellentételezni. Utóbbival kapcsolatban megjegyezte, Kínában már csak 35 százalékos a lemaradás a 2019-es szinthez képest.

Bár egyre több légitársaság növeli a kapacitásokat, az utasszám messze elmarad a várakozásoktól, amit alátámaszt, hogy a belföldi járatokon a töltöttség átlagosan 62, a nemzetközieken viszont csupán 39 százalék volt.

Európa ezen a téren még viszonylag jól teljesít, a nemzetközi járatok átlagosan 55 százalékos kihasználtsággal repülnek, szemben az egy évvel korábbi 89 százalékkal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az előzetes foglalási adatok alapján augusztus sem fog jelentős javulást hozni, a járatszám 60, az utasszám 70 százalékkal marad majd el a tavalyitól.

A vártnál rosszabb adatok miatt az IATA rontotta kilátásait, a szervezet most azzal számol, hogy az értékesített utaskilométer a korábban prognosztizált 2023 helyett csak 2024-re érheti el a 2019-es mértéket, 2025-ben pedig 15 százalékkal fog elmaradni az arra az évre eddig előrejelezett szinttől.

Fotó: AIRportal.hu

Lapunk kérdésére, miszerint a növekvő költségek és az alacsony utasszám előrevetítheti-e egyre több légitársaság bedőlését, Brian Pearce azt mondta, azok a kis és közepes méretű társaságok, amelyek nem férnek hozzá a tőkepiacokhoz, nagyon nehéz helyzetbe kerülnek, ha elfogy a készpénzük, és az állam elzárja a pénzcsapokat. Közülük biztosan lesz olyan, amely csődbe fog menni, de a nagy cégek esetében egyelőre nem számolnak ezzel, tette hozzá.