Elemzők szerint Európa gyengébb légitársaságai az összeomlás fokozott kockázatával néznek szembe az idei télen, mivel a járvány alatt a légitársaságaikat megmentő országok a növekvő infláció és a háború okozta válság miatt más területekre összpontosítják az állami támogatásokat.
Míg a járvány kevés légitársaság csődjét okozta a régióban az államok nyújtotta segélyeknek köszönhetően, a légitársaságok most a magasabb üzemanyag- és munkaerőköltségek, valamint az utazások szezonális csökkenése miatt kerülhetnek szorult helyzetbe – írja a Bloomberg a tekintélyes Bernstein elemzőcég hétfői jelentése alapján.
Eszerint a közép- és kelet-európai kisebb légitársaságok lesznek a legsebezhetőbbek, az infláció és a válság hatásaival küzdő kormányok pedig ezúttal nem tudják kisegíteni ezeket a cégeket.
Mindezt egy új modellre hivatkozva közölte az elemzőcég, amely a csődkockázat kiszámításánál a verseny és a kapacitás szintjét, az útvonalhálózatok és a repülőgépek lízingelésének és cseréjének várható költségeit is figyelembe veszi.
A Bernstein szerint Európa hat legnagyobb légitársasága elhanyagolható kockázatnak van kitéve, mivel a fapados Ryanair, Easyjet és Wizz Air továbbra is befektetési ajánlású hitelminősítéssel rendelkezik, az Air France-KLM, az IAG és a Lufthansa csoport pedig szükség esetén továbbra is számíthat állami segítségre.
A legveszélyeztetettebb légitársaságok közé tartozik egy ciprusi és két albániai cég, valamint fehéroroszországi, bulgáriai, csehországi, grúziai, moldovai és romániai székhelyű légitársaságok.
Az előbb felsorolt országokban működő légitársaságok csődje a Bernstein szerint a legerősebb kelet-európai szereplőknek, elsősorban a budapesti székhelyű Wizz Airnek és a Ryanairnek kedvezhet, amelyek a Bernstein szerint képesek gyorsan kapacitást helyezni a megüresedő piacokra.