Minden célkitűzését elérte 2021-ben az Aeroplex, idén folytatódik az immár több lábon álló repülőgép-karbantartó vállalat üzletágainak további fejlesztése. Az új hangár megnyitásával kapacitásai a duplájára nőnek, a gyors bővülés hatalmas kihívás elé állítja a teljes szervezetet, amelynek dolgozói nap mint nap a magyar légiipar jövőjét építik. A cég tavalyi teljesítményéről és az idei év kihívásairól Demény Árpád ügyvezetővel beszélgettünk.
A légiközlekedésben 2021 is meglehetősen turbulens volt, miként élte meg az Aeroplex a járvány második évét, hogyan alakultak a cég eredményei?
A korábbi évek trendjének megfelelően nyereséggel zárt tavaly az Aeroplex, az operatív üzemi eredményünk a tervezettnek a háromszorosát érte el. A vállalat teljesítette értékesítési terveit, és árbevételünk is csak kis mértékben maradt el a járványidőszak ellenére ambiciózus és optimista célkitűzéshez képest.
A légiközlekedést sújtó válság ellenére az Aeroplex három fontos tényezőnek köszönheti, hogy teljesíteni tudta céljait. Az első: a hat évvel ezelőtt megkezdett reorganizáció során prioritás volt, hogy a cég több lábon álljon. Különálló, folyamatosan fejlődő üzletágak épültek ki, a három fő üzletágunk – a repülőgép-karbantartás, a forgalmi karbantartás és a berendezés-karbantartás – egyenként is nyereséges volt. Emellett a válság ellenére sem álltunk meg: folytattuk a létszámbővítést és a megkezdett beruházásokat.
A másik az Aeroplex jó híre a nemzetközi piacon. Elismertségünket a pozitív vevői visszajelzések mellett a nyertes tendereink és a visszatérő ügyfeleink igazolják.
A harmadik és egyben legfontosabb pedig az, hogy a járványidőszak nehézségei, valamint a cég gyors kapacitásnövekedése okozta túlterheltség ellenére az Aeroplex minden egyes dolgozója a saját területén maximális teljesítményével és lojalitásával hozzájárult a vállalat céljainak teljesítéséhez, valamint ügyfeleink magas szintű kiszolgálásához.
Említette, hogy kiemelten fontos a több lábon állás, és hogy ezt az elmúlt két év is igazolta. Hogyan teljesítettek az egyes üzletágak és területek?
A repülőgép-karbantartási üzletág esetében a növekvő árbevétel mellett hatékonyságcsökkenés volt kimutatható, amelynek oka a gyors ütemű bővülésben keresendő. A területre sok új kolléga érkezett iparágon kívülről is, akik a betanítás alatt még nem tudnak teljes értékű munkát végezni.
Már most látható azonban, hogy megtérül a vállalat, azon belül a szakterületek és a humánerőforrás-igazgatóság munkája, amelyet a dolgozók fejlesztésébe fektettek.
A forgalmi karbantartási területet érintette leginkább a járvány, hiszen a kevesebb járat kevesebb munkát jelentett az év első felében, ezért az ott dolgozó szakembereinknek átmenetileg más területeken igyekeztünk feladatokat biztosítani. A legnagyobb kihívást itt a Wizz Air budapesti és debreceni forgalmi karbantartási feladatainak átvétele jelentette, amelyre dedikált csapatot alakítottunk ki. A terület létszámát megdupláztuk.
A berendezés-karbantartási üzletág teljesítményét szintén az ügyfelek flottájának repülési ideje határozta meg: 2021 első felében a járvánnyal összefüggő utazási korlátozások miatt még gyenge volt a forgalom, azonban az év második felétől erőteljes növekedési pályára állt a terület teljesítménye.
A cargo-üzletágunk a repülőgép karbantartási területen tapasztalható szezonalitás kiküszöbölése miatt kulcsfontosságú, e terület jó működésének köszönhetjük, hogy az utasszállító gépek karbantartásánál holtszezonnak számító, nyári időszakban is terv felett tudtunk teljesíteni.
A hajtóműalkatrész-ellenőrzési és -javítási terület értékesítési teljesítménye túlszárnyalta a járvány előttit, a partner GE és a vevők maximális megelégedettsége mellett.
A kerekes és kompozit műhelyekben technológiai fejlesztések történtek, amelyek javítják e szolgáltatások versenyképességét. A kerék- és fékagy-javítási területet stratégiai beruházásként indítottuk el néhány éve, műhelyünket 21. századi, félautomata technológiával szereltük fel, a kapacitásunkat pedig ezzel párhuzamosan a többszörösére növeltük.
A helikopter-karbantartási területre külön csapatot építettünk fel, konzorciumi partnereinkkel közösen biztosítottuk a légimentő-flotta folyamatos üzemképességét.
A Magyar Honvédséggel néhány évvel indított stratégiai együttműködés mindkét fél számára nagyon sikeres, megadjuk a repülőgépeik folyamatos üzemeltetéséhez és üzemképességéhez szükséges szakmai támogatást, elméleti és gyakorlati oktatásokat. Az eredmények tükrében számítunk az együttműködés további bővítésére és más közös projektekre.
A tavalyi évben elindítottuk a debreceni bázisunkat, amely a forgalmi karbantartással foglalkozik, de tervben van ennek bővítése a hangár-karbantartási területen is.
A humánerőforrás területünk is kiemelt teljesítményt nyújtott tavaly, folyamatban van a 2020-ban elindított HR-stratégiánk végrehajtása, emellett az elmúlt két évben több mint 300 új dolgozót vettünk fel. Bár a fluktuáció miatt a nettó növekedés ennél alacsonyabb volt, a teljes létszámunk 2021 decemberében 650 és 700 fő között volt. A bővülés hatalmas kihívást jelentett mind a toborzási terület, mind a képzésekben részt vevő szakemberek számára.
A sűrű tavalyi év után mik a tervek, illetve a legfőbb kihívások a vállalat és az egyes területek számára?
A hangári repülőgép-karbantartás üzletág, de a teljes szervezet számára is az új hangár március eleji megnyitása, működésének felfuttatása jelenti az idei legnagyobb kihívást.
Az április végéig tartó szezonban – a befogadóképességet megduplázó új csarnokot is beleértve – mintegy 80 százalékban lekötöttük a kapacitásainkat, a még szabad helyeket ad-hoc projektekkel tervezzük feltölteni. A korábban megnyert, nagy volumenű tenderek és hosszútávú együttműködések biztosítják e terület számára a stabilitást.
Amint az előző években is, a nyári időszakban cargo-projektekkel kötöttük le a kapacitásainkat, emellett pedig új megkereséseken is dolgozunk a légiáru-szállítás területéről.
Az ősszel kezdődő, 2022/23-as karbantartási szezonra a mostani tavaszi időszakban folyik a kapacitások értékesítése, számos tenderen dolgozunk, azonban már most látható, hogy szép számmal lesznek olyan időszakok, amikor az új hangárunk is maximális kihasználtsággal működik majd.
Megrendelőink szinte kivétel nélkül komplett karbantartási vonalakra szerződtek a cégünkkel, az idei legnagyobb ügyfeleink között van a Brussels Airlines, a Condor, a DHL-csoport európai légitársaságai, a Eurowings és a Ryanair.
A repülőgép-típusokat tekintve az Airbus A320, Boeing 737, 757, 767 családok különböző változatai érkeznek, és már idén kiegészül képességünk az A300-as típussal, amelyhez szükséges jogosítások megszerzéséhez már nagyon közel járunk. A karbantartási engedély megszerzéséhez szükséges szerszámok beszerzése és beérkezése folyamatos.
Ebben ügyfelünk, a DHL kiemelkedő szakmai támogatást nyújt számunkra azzal, hogy az egyik gépüket ide repülik, így a gyakorlati oktatásokat helyben tudjuk elvégezni. Ez fontos mérföldkő lesz az Airbus A330 és Boeing 777 típusokra szóló jogosítások megszerzéséhez is.
Az új hangár üzembe állása nagy kihívást jelent a mérnökségi területünknek is, mert a karbantartott repülőgépek (termelési vonalak) száma megduplázódik. Az idei évben ezért megkezdjük a tervezési (planning) terület és a kapcsolódó folyamatok átalakítását. A jelenlegi rendszerről át szeretnénk térni arra, hogy a karbantartások tervezése kizárólag a mérnökség portfóliójába tartozó planning-terület feladata legyen. Ez hatalmas csapatmunkát igényel, így kívánjuk tehermentesíteni a termelési vonalakat vezető szakembereket. Emellett egy külön ügyféltámogató csapat fejlesztésén is dolgozunk.
A forgalmi karbantartási területen még idén is a járvány előttinél alacsonyabb járatszámmal számolunk, ezt azonban igyekszünk az ügyfélkörünk bővítésével kompenzálni. A budapesti repülőtéren az áruszállító légitársaságok számára szinte kizárólag az Aeroplex végez forgalmi karbantartást, így a légikikötő fellendülő cargo-forgalma segíti e területünk teljesítményét. Több új ügyféltől is kaptunk már megkeresést, köztük ázsiai cargo-légitársaságoktól.
A területen új szervezeti struktúrát alakítunk ki a rugalmasabb működés és erőforrás-kihasználás érdekében, amely segíthet a más üzletágakban tapasztalható túlterheltség enyhítésében, és a cég hatékonyságának javításában. Céljaink között szerepel a meglévő budapesti és debreceni mellett más hazai, valamint külföldi – régióbeli, de akár távolabbi repülőtereken – forgalmi karbantartási bázisok megnyitása.
A berendezés-karbantartási üzletágunk teljesítménye is nagyban függ a légiközlekedési piac teljesítményétől. Ez sem éri még el a járvány előtti szintet, és az év második fele az esetleges újabb hullámok miatt még bizonytalan, de a tavaszi-nyári időszaktól meredeken emelkedő forgalomra számítunk. Emellett új projekteken is dolgozunk, a kerék- és fékagy-javító területünkön végrehajtott beruházások eredményeként idén komoly növekedésre számítunk több meglévő partnerünk részéről.
Az idei évben lezáruló, nagy volumenű európai tendereken is indultunk, teljes kiszolgálást (total care) kínálva a kerék- és fékagy-nagyjavítás területén. Ezek közül akár egy projekt megnyerése esetén is több tízmillió eurós újabb beruházásokat hajtunk végre a terület fejlesztése érdekében, valamint komoly raktározási és logisztikai háttér felépítését is tervezzük.
Növeljük a hajtómű-alkatrész javítási portfóliónkat is a jelenlegi ügyfeleinkkel és a GE-vel meglévő együttműködésünk részeként, de lehetőséget látunk az új partnerek felé terjeszkedésre is.
Teljesen új terület az Aeroplex számára a repülőgépek cargo-konténereinek javítása, amelyet egy piacvezető partnerünkkel tervezünk, újabb lábbal kiegészítve a működésünket.
Dolgozunk a logisztikai területünk megerősítésén is, amelynek helyt kell állnia az üzemméretünk megduplázódása, illetve korábban a járvány, most pedig a szomszédban zajló háború miatti ellátási problémák közepette is. Mindemellett kezelnünk kell a beszerzéseknél az euróárfolyam változásából adódó kockázatokat is.
Mindezekhez a stratégiai projektkehez és a kapacitásbővítéshez az idei év végére azt tervezzük, hogy elérjük a közel 900 fős létszámot.
Ezért az utánpótlás biztosítása és az új dolgozók toborzása mellett minél lejjebb kell szorítanunk a fluktuációt.
Ennek érdekében a humánerőforrás területünk már dolgozik a képzési stratégiánk újraépítésén, a motivációs rendszerünk és a munkáltatói márkánk tudatos fejlesztésén, a dolgozói elégedettség felmérésén és folyamatos javításán.
A HR-stratégiánk részeként a szervezetfejlesztés, vezetőkiválasztás és -fejlesztés mellett számtalan egyéb intézkedést, átszervezést szándékozunk megvalósítani annak érdekében, hogy a tervezett hatalmas növekedést az Aeroplex humán szempontból, létszámban és tudásban is követni tudja.
Folytatjuk együttműködésünket a közép- és felsőfokú duális képzésben tevékenykedő partnereinkkel, és a képesítés megszerzését követően, de akár a folyamatban lévő tanulmányok alatt is minél több fiatal szakember számára kívánunk karrierlehetőségeket kínálni.
Keressük a társiparágakban képzett szakemberekkel történő együttműködést is, hiszen piacunkon nemcsak repülőgép-szerelőkre és -mérnökökre, hanem lemezes, szerkezet-, és kompozitjavító, festő, anyagvizsgáló (NDT), kabinbelső-javító, valamint logisztikai szakemberekre is szükség van.
A pénzügyi területünk fejlesztése már a tavalyi évben megkezdődött, a papír alapú folyamatokról áttértünk a gyorsabb és többnyire elektronikus rendszerre, amely a pénzügyi, jóváhagyási és kontrolling-folyamatok hatékonyságának javulása mellett környezetkímélő is.
Az informatikai területünk az idei évben végzi az új beléptető és munkaidő-nyilvántartó rendszer hardveres és szoftveres kiépítését és beüzemelését, amely a teljes szervezet számára átláthatóbb és egyszerűbb folyamatokat tesz lehetővé.
A hazai légiipar fejlesztését célzó kezdeményezésekből milyen módon tudja kivenni a részét az Aeroplex?
Az Aeroplexnek a rendkívül kompetitív nemzetközi piacon kell helytállnia, elsősorban külföldi ügyfelek számára dolgozik. Ugyanakkor állami tulajdonban lévő vállalatként fontos feladat számunkra a magyar légiipar fejlesztése, ebben az egyre nagyobb szerepvállalásunkat segíti elő a tulajdonosi joggyakorló tavalyi évben lezajlott változása is.
Fontos feladatunknak tartjuk a magyar légimentés, a Magyar Honvédség, a Külgazdasági és Külügyminisztérium áruszállító gépének műszaki támogatását is.
A megalakult magyar légiipari klaszter repülőgép-karbantartási munkacsoportjának vezetését is azért vállaltam el, mert számos olyan nagyívű projekt van, amelyet több cég összefogásával sokkal sikeresebben tudunk megoldani, mint külön-külön. Egyre nagyobb szerepet vállalunk abban, hogy az Aeroplex mellett a teljes magyar légiipar fejlődjön, és támogassuk az ország e területen megkezdett fejlesztéseit, a szakemberképzés támogatását, és akár a fiatal szakemberek lakhatási támogatását is.
Milyen jövőképet tud nyújtani az Aeroplex a jelenlegi dolgozóinak és azoknak, akik a karrierjüket ebben az iparágban képzelik el?
Az Aeroplex a reorganizációt követően, az elmúlt hat év alatt nagyon komoly változáson ment át, amit azok látnak igazán, akik 10-15-éve a cégnél dolgoznak. Ma egy több irányban növekedő, stabil stratégiával és jövőképpel rendelkező cég vagyunk, amely akár a nyugdíjig perspektívát biztosít a szakmát szerető embereknek, vagy azoknak, akik ebben az iparágban szeretnének fejlődni, sikereket elérni.
Támogatjuk a szakembereink folyamatos fejlődését, és azt is, hogy akár több jogosítást, minél nagyobb elméleti tudást és gyakorlati tapasztalatot szerezzenek, a céggel együtt tudjanak növekedni és fejlődni. A motivációs rendszerünket ugyanakkor úgy alakítjuk, hogy stabil munkahelyet és perspektívát biztosítsunk azok számára is, akik egy adott munkakörben képzelik el a jövőjüket, és nem kívánnak újabb szakképesítések megszerzésével más szintekre lépni.
A vállalat a magyar légiipar alapköve, létszámában, forgalmában és a jövőbeli perspektívák tekintetében is. Olyan beruházásokat végzünk el és olyan új üzletágakat építünk, amiről talán nem túlzás azt mondani, hogy aki ma itt dolgozik, az történelmet ír, és nem csak az Aeroplex, hanem a teljes magyar légiipar jövőjét is építi.
Végezetül hadd köszönjem meg minden kollégámnak a 2021 áldozatos, sokszor erőn felüli, eredményes munkáját, ami a korábbi évekhez hasonlóan, elengedhetetlen volt a tavalyi eredmények, eredményeink eléréséhez.