Újabb Jumbo járat tűnik el a 2018/19-es téli menetrend kezdetével Európa egéről – remélhetőleg csak ideiglenesen: a Korean Air Prága irányába cseréli le a Boeing 747-8-asokat 787 Dreamlinerekre.
Október 29-től, vagyis a téli menetrend időszak kezdetétől a dél-koreai légitársaság Boeing 747-8 Intercontinental típusú Jumbojetek helyett a modernebb, takarékosabb, 787-9 Dreamlinerrel teljesíti Szöul-Prága járatait.
A típuscsere a járaton nem szokatlan: a téli, kisebb kapacitásigényű időszakban a cég eddig Airbus A330-asaival repült a cseh fővárosba hetente háromszor.
A 787 Dreamliner ugyanakkor komfortosabb, kényelmesebb utazási élményt nyújt az utasok számára, mint a régebbi A330-asok.
Václav Řehoř, a Prague Airport igazgatótanácsának elnöke hozzátette, az új típus bevezetése egyértelműen jelzi a 2004-ben indított járat fejlődőképességét.
Az útvonalon ugyanakkor viszonylag gyakori a típuscsere, a tavalyi téli menetrendi időszak alatt a Korean Air Boeing 777-200ER gépekkel repülte az útvonalat, de nyárra ismét visszaállították a 747-8I-t. Azt nem lehet tudni, hogy hasonló lépést terveznek-e 2019-ben is, vagy ezúttal nyáron is marad a Dreamliner az útvonalon.
Az A330-300-asokhoz képest a Dreamliner mindössze egy utassal szállíthat kevesebbet, így jelentős ülésszám kieséssel nem kell számolni.
Négy helyett elég két hajtómű
Mint arról beszámoltunk, a közelmúltban egy másik légitársaság, a Thai Airways bejelentette, típust cserél Bangkok – München járatán, a Boeing 747-400-asok helyett 777-300ER repülőgépeket állít be a cég október 28-tól.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a cég 747-esei, amelyeknek festése az egyik legszebb, végleg eltűnnek Európa egéről.
A lépés mondhatni nem váratlan, hiszen a légitársaságok nagy része kezdi lecserélni az öregebb, kevésbé költséghatékony üzemeltetésű nagyméretű négyhajtóműveseit.
A trend fő „áldozatai” olyan mára ikonikussá vált típusok mint az Airbus A340-esek és a Boeing 747-esek, utóbbinak főleg a 1988-tól 2005-ig gyártott 400-as verziója.
A 2011-től kezdve gyártott, takarékosabb hajtóművekkel felszerelt, a Korean Air által is használt Boeing 747-8 típus helyzete valamivel jobb, csak a négy erőforrás magasabb karbantartási költségével kell számolniuk.
Nem véletlen, hogy júliusig mindössze 128 darabot gyártott le és adott át az amerikai gyártó, és ebben benne vannak a teherszállító példányok is.
A gyártósornak a UPS amerikai csomagküldő vállalat februárban leadott 14 gépes megrendelésének köszönhetően 2022-ig van munkája, ha addig nem érkezik új vevő, a Boeing valószínűleg leállítja a gyártást.