Eckl Mátyás, a HungaroControl fiatal repüléstájékoztató munkatársa, kisgépes oktatópilóta mesélt hivatásáról az AIRportal.hu-nak.

Hogyan kerültél kapcsolatba a repüléssel?

Nem tartozom azok közé, akiknek a gyermekkori álma volt a repülés, illetve a repüléstájékoztató hivatás. Tizenkilenc évesen utaztam először repülőgépen, ami az erős turbulencia miatt nem is volt különösebben jó élmény. Ugyanakkor az utazás felkeltette az érdeklődésem a repülés iránt, elkezdtem utánajárni, hogy mitől is marad a levegőben egy „vasdarab”, hogyan jutunk el biztonságosan A-ból B pontba. Felmerült bennem az a gondolat is, hogy milyen lenne repülőgépet vezetni.

Az egykori miskolci repülőtéren akkoriban tartottak egy nyílt napot a pilótaképzésről, ahol ellenőrzött körülmények között a repülőgép-vezetést is kipróbálhattuk. Ez az élmény megadta az utolsó löketet ahhoz, hogy ezt a pályát válasszam.

Egerben elvégeztem a testnevelőedző szakot, majd jelentkeztem a Budapesti Műszaki Egyetemre (BME) keresztféléves posztgraduális képzésére, ott szereztem meg a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedélyem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Innentől egyenes út vezethetett volna  valamelyik légitársasághoz, hogyan kerültél mégis a HungaroControlhoz?

A képzés vége felé kitört a COVID-járvány, ami miatt szinte leállt a légiforgalom, így pilótaként bizonytalanná vált az elhelyezkedésem.  Szerencsére pont akkor hirdette meg a HungaroControl a repüléstájékoztató képzést, így jelentkeztem. Kezdetben leginkább a kíváncsiág hajtott, hogy megfelelnék-e a FEAST teszten.

Eckl Mátyás, a HungaroControl repüléstájékoztató munkatársa. (Fotó: AIRportal.hu)

A BME-n folyó pilótaképzés alatt már kapcsolatba kerültem a HungaroControllal, mert álpilótaként segítettem a légiforgalmi irányítók és a repüléstájékoztatók szimulátoros képzését, így voltak már ismereteim a vállalatról és magáról a repüléstájékoztató hivatásról is. A szimulátoros munka során a közelkörzetes irányítók és a repüléstájékoztatók gyakorlatai tetszettek a legjobban, változatosnak és pörgősnek találtam őket. Emellett kisgépes pilótaként is kapcsolatba kerültem már a repüléstájékoztató területtel, így foglalkoztatott, hogy mi történik a frekvencia másik oldalán.

Beválogattak a repüléstájékoztató képzésre, melyet 2022 augusztusában sikeresen befejeztem, és megszereztem a szakszolgálati engedélyt.

Mi fogott meg a repüléstájékoztató hivatásban?

Változatos, igényli a kreativitást, illetve megköveteli a segítőkész, szolgáltató szemléletet. A különféle problémák megoldása pedig folyamatos sikerélményt nyújt, hiszen jó érzés napi szinten megtapasztalni azt, hogy a munkánkkal, valamint az általunk szolgáltatott információkkal segítünk másokon.

Forrás: HungaroControl

Mindemellett fontos szempont volt számomra a stabil környezet és a kiszámítható beosztás is, valamint az, hogy a munka mellett tudok repülni is.

Milyen beosztásban dolgoztok, milyen a munka és a szabadidő közötti egyensúly?

Csakúgy, mint az irányítók esetében, egy 12 órás nappali műszakot 24 órás pihenő követ, majd egy 12 órás éjszakai műszak következik, ami után 72 óra pihenő jár, aztán kezdődik elölről a ciklus.

Ennek köszönhetően a szokásos munkarendben dolgozókhoz képest sokkal több szabadidőnk van.

Forrás: HungaroControl

Szerencsére a párom sem hétfőtől péntekig dolgozik, hétköznap sokszor szabadok vagyunk, így a tömeget elkerülve tudunk ügyet intézni, vásárolni vagy kirándulni is. További előny, hogy mindössze három nap szabadsággal akár 8 összefüggő napot is távol lehetek, amely utazásra és kikapcsolódásra is lehetőséget nyújt.

A „normál” munkabeosztásban dolgozó rokonokkal, barátokkal nagyobb szervezést igényelnek a találkozók, mert ők csak hétvégén érnek rá.

Milyen pluszt jelent számodra az, hogy egyszerre repüléstájékoztató és pilóta is vagy?

Jelenleg Gödöllőn oktatok pilótanövendékeket Viper SD-4 kétszemélyes kisgépen, részben a BME-s képzésen résztvevőket, részben külföldieket. Időnként pedig be tudok iktatni hobbiszintű repüléseket is.

Mivel repüléstájékoztatóként nagyon jól ismerem a légtérszerkezetet, a légtérhatárokat, a jogszabályokat és azok változásait, valamint a háttérfolyamatokat, mindez nagyfokú magabiztosságot ad pilótaként, továbbá úgy gondolom, hozzáadott értéket jelent azok számára is, akiket oktatok.

A repüléstájékoztató munkámban, illetve már a kiválasztás során is sokat segített, hogy repülök, a térlátás, a gondolkodásmód és a kommunikáció terén is.

A HungaroControlon belül milyen szakmai munkát lehet folytatni a repüléstájékoztatás mellett?

Továbbra is részt veszek a kollégák és az irányítók képzésében álpilótaként, valamint a szimulátoros gyakorlatokban úgynevezett feederként is, a szomszédos szektorok szerepét játszva.

Emellett a területünket érintő szakmai projektekben és munkacsoportokban is dolgozhatok. A közelmúltban például típusismereti dokumentumot állítottam össze, amely a légterünkben előforduló különböző légijármű-típusok paramétereit és képességeit tartalmazza.

Ez nagy segítséget jelent a mindennapi munkánkban, mert például egy Cessna Citation vagy egy Cessna 172-es teljesen más emelkedési képességekkel rendelkezik, ezért másképpen is kell kezelni. Szívesen veszek részt olyan projektekben, amelyek a repüléstájékozatók munkáját támogatják, mert ezek a kollégák és a kisgépes pilóták hasznára válnak.

Kinek ajánlanád a repüléstájékoztató hivatást?

Mindenkinek ajánlom, aki érdeklődő és nyitott a világra, kreatív, szeret információkat gyűjteni és helyzeteket megoldani, valamint szereti a kihívásokat, illetve segítőkész is.

Egyre több légi jármű van a levegőben, a repüléstájékoztatás hosszú távon is stabil és izgalmas hivatást jelent.

Legyél te is a jövő repüléstájékoztatója, jelentkezz 2024. március 31-ig a HungaroControl weboldalán.