Egy évvel ezelőtt, 2015. március 24-én zuhant le a Germanwings Barcelona-Düsseldorf járatát teljesítő Airbus A320-as, a fedélzeten 150-en voltak, senki nem élte túl a szerencsétlenséget.
Kapcsolódó cikkek Lezuhant egy Germanwings Airbus A320-as Dél-Franciaországban
4U 9525: Végleges a katasztrófa vizsgálati jelentése
A D-AIPX lajstromú Airbus A320-as a 9525-ös járatot teljesítette, a Barcelonából történt felszállást követően 27 perc alatt 38.000 láb magasságra emelkedett. Ezt követően mintegy 9 perc alatt süllyedt 38.000 lábról (11.582 méter) 11.000 lábra (3.352 méter), mely átlagosan 3.375 láb per perces süllyedést jelent.
A gép az Alpokba csapódott bele, az első adatok is arra utaltak, hogy kontrollált becsapódás (CFIT) történt..A francia hatóságok nem sokkal később beazonosították a baleset helyszínét, amely körülbelül 8 kilométerre található attól a ponttól, ahol a repülőgép jeleit utoljára érzékelték az internetes repülőgép-követő alkalmazások.
Szándékos, kontrollált becsapódás
A személyzet nem adott le semmilyen vészjelzést, a repülőgép válaszjeladójába beprogramozott squawk is végig a járat számára kiosztott 5512-re volt beállítva, nem állították át a pilóták az általános vészhelyzetet jelző 7700-as értékre, sem a 7600-as kommunikációs problémát, vagy a 7500-as gépeltérítést jelző kódra.
A hatóságok a baleset másnapján megtalálták a pilótafülkében zajló beszélgetést rögzítő egységet (CVR), ekkor derült ki, hogy egy pilóta volt csak a fülkében. Pár nappal később, április elején a többi repülési adatot rögzítő fekete dobozt is megtalálták, a vizsgálatok pedig viszonylag hamar kiderítették, hogy a gépet a másodpilóta, Andreas Lubitz szándékosan irányította az Alpoknak, miután kizárta a másik pilótát. Lubitzról később az is kiderült, hogy pszichiátriai kezelés alatt állt.
A baleset után a hatóságok ajánlást adtak ki, amelynek lényege, hogy a pilótafülkében mindig két fő hajózó személyzetnek kell lennie. A végleges jelentés nyilvánosságra hozásakor a francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. A szakértők szerint olyan intézkedésekre van szükség, amelyekkel érzékelhető, amikor egy pilóta azért nem akar a problémáihoz orvosi segítséget kérni, mert attól tart, hogy elveszti a pilótaengedélyét.