Az amerikai Boom Technology már az Amerikai Légierő Akadémiájának tesztpadján teszteli az XB-1 “Baby Boom” technológiademonstrátorba szánt hajtóműveket, így akár meg is valósulhat a 2019-re tervezett első felszállás. 

Az amerikai start-up repülőgépgyártó célja, hogy Mach 2.2-es sebességre (a hangsebesség 2,2-szeresére) képes szuperszonikus utasszállítót hozzon létre, a megvalósításba elég ambíciózus tervekkel vágtak bele.

A legfőbb probléma, a hajtómű kérdése most úgy tűnik, részben megoldódott a denveri cég számára, ha a végleges géphez nem is, de az 1:3-as kicsinyítésű, XB-1 névre keresztelt technológia-demonstrátorhoz sikerült hajtóművet találni.

A választás egy merőben érdekes erőforrásra esett, a General Electric J85-15-ös, sugárhajtóművére.

Hirdetés

A J85-ös család az amerikai hajtóműgyártó sikeres, széles körben elterjedt terméke, különböző változatai a Northrop F-5 vadászbombázóján, T-38 Talon kiképzőgépén és a svéd Saab 105-ösön át számos repülőgép erőforrásai.

Hasonlóan jól áll a szénája a Baby Boom sárkányszerkezetének is, a gyártó közösségi médiában közölte, a kicsinyített modell túl van az utolsó nagy szélcsatornás teszteken, amelyen tökéletesen szerepelt.

Ez azt jelenti, hogy innentől már csak kisebb módosítások várhatóak, a kialakítás alapvetően már végleges, és ha minden a tervek szerint alakul, jövőre a levegőbe is emelkedhet a gép első példánya, áll a cég Instagram-bejegyzésében.

Kicsiben könnyebb

A kicsinyített demonstrátor felszállása és sikeres tesztelése még nem fogja azt jelenteni, hogy tényleg megvalósul a Boom-projekt.

Ha ugyanis sárkányszerkezetét tekintve rendben is lesz a gép, a kereskedelmi forgalomba állítható utasszállító változathoz továbbra sincs hajtómű. A J85-ös ugyanakkor szolgáltathat kiindulási alapot, de jelenlegi formájában egészen biztosan nem felel meg, több okból sem.

Egyrészt túl hangos, márpedig a szuperszonikus utasszállítók új generációjának – már ha lesz ilyen – halkabbnak kell lennie a Concorde-nál, hogy akár szárazföld felett is átléphető legyen a hangsebesség.

A másik szempont a gazdaságosság, hogy a három hajtóművel tervezett gép rentábilisan üzemeltethető kell legyen, mert csak ekkor lesz életképes és eladható.

Az nem egyértelmű, hogy a General Electric partner lenne e a fejlesztésben, a cég ugyanis a Boom egyik konkurensének, az Aerionnak próbál éppen erőforrást gyártani egy hasonló, de “csak” Mach 1,4 sebességűre tervezett típushoz, az F16-os vadászgépek hajtóműinek égésterének felhasználásával.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy egyik projektre sincsenek dollármilliárdok, csak magántőke áll rendelkezésre, nem úgy, mint anno a Concorde-ra, amibe az akkori francia és brit kormányok is pumpálták az adófizetői pénzeket.

A Boom Technology-val és a projekttel kapcsolatos korábbi cikkek itt érhetőek el.