A konzultációk lezárása után a Londontól délre lévő repülőtér továbbviszi a rövidebb, gurulóútnak használt futópálya aktív üzembe vételének tervezését. Az újabbik építéséről bár nem tettek le, de egyelőre nincs napirenden.

A 08L/26R futópálya, mint gurulóút (Forrás: London Gatwick Airport)

A nyilvános konzultációk eredményére hivatkozva a gatwick-i légikikötő üzemeltetője a minap közölte, hogy továbbviszi az AIRportal.hu által is megírt tavalyi elképzelését, amely szerint az eddig tartalékként használt futópályát napi üzembe helyeznék.

Becslések szerint 15 éven belül a repülőtér éves utasforgalma elérheti a 60 millió főt, azonban az egypályás üzem korlátai miatt ez a maximumot is jelenti.

Ráadásul Heathrow megépülő harmadik futópályája ellenére London repülőterei a 2030-as évek elejére Gatwick üzemeltetője szerint már nem fogják tudni kiszolgálni az utazási igényeket a jelenlegi trendek alapján.

A következő 15 évre szóló üzleti tervben ezért több kapacitásnövelő intézkedést is megfogalmaztak. A jelenleg használt (08R/26L) futópálya jobb kihasználását célozza meg új technológiák bevezetésével.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett a 2020-as évek közepére aktív üzembe helyeznék az ettől északra, a terminálok felé található, de jelenleg leginkább gurulóútnak használt 08L/26R jelű futópályát.

A konzultáció eredménye alapján a repülőtér egyelőre elnapolja az új futópálya építését, helyette a jelenlegi tartalék futópálya használatba vételének tervezését kezdik el.

Ugyanakkor az üzemeltető továbbra is megvédené a beépítésektől azt a földterületet, amelyre a teljesen új futópályát tervezik, a jelenlegitől délre.

Az eredeti, évtizedekkel ezelőtti kikötés szerint a két pálya nem üzemelhet egy időben, de ezen felül az is probléma, hogy a középvonaluk alig kétszáz méterre található egymástól, amely szintén nem felel meg a kétpályás üzemelésre vonatkozó nemzetközi előírásoknak.

Az üzemeltető a fentiek miatt újabb konzultációt kezdeményez a helyi hatóságokkal a tervezett változásokról, valamint a tartalék futópályát is kiszélesítené a jelenlegi 45 méterről úgy, hogy a két pálya középvonala közötti távolság 210 méterre növekedjen, megfelelve ezzel a nemzetközi sztenderdnek.

Mivel a tartalék futópálya műszerezettségét nehezen lehetne javítani, ezért a tervek szerint ezt a pályát csak felszállásra használná a repülőtér, rövidsége miatt (2565 méter) pedig csak keskenytörzsű típusok vehetnék igénybe.

Ezzel biztosítanák, hogy az egypályás üzem 1 induló – 1 érkező forgalma helyett egy leszálló repülőgép előtt két induló járat is felszállhatna. Így akár óránként 10-15 járattal is növekedne a repülőtér kapacitása, amely éves az utasforgalomra vetítve 11 millió főt jelent az elképzelt 2032-es állapot szerint.

Az egypályás üzemeléshez képesti 15-20 százalékos növekedést úgy kívánja megvalósítani az üzemeltető, hogy a repülőtér környezetére gyakorolt hatás minimálisan változzon. Ez többek között az jelenti, hogy a zajjal érintett területek nagyrészt hasonlóak maradnának a jelenlegi zónákhoz.

Egyrészt a megközelítési útvonalak nem változnának, hiszen továbbra is csak az elsődleges (08R/26L) futópálya fogadna érkező járatokat, a indulási eljárásokban lenne ugyan kis mértékű eltérés, azonban a két pályáról felszálló repülőgépek ebben az esetben is szinte azonos repülési pályán emelkednének.

A tervezett változásokról hamarosan tehát további széles körű konzultációt indít a repülőtér üzemeltetője, bevonva a hatóságokat és a lakosságot, amely alapján kialakítják a végleges üzemelési terveket, amely az engedélyezési eljárását alapját fogja képezni.