A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint egyre több járatot indítanak a légitársaságok Európában, ám az előzetes foglalás szintje csökken. Mivel a két érték közti különbség folyamatosan növekszik, aggasztó a tendencia, egyre nehezebb anyagi helyzetbe kerülhetnek a légitársaságok.
Brian Pearce, a légitársaságokat tömörítő ernyőszervezet, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza azt mondta, kiábrándító adatokat kaptak a júliusi utasforgalomról nemcsak Európából, hanem a világ minden tájáról.
A légitársaságok értékesített utaskilométerben mért teljesítményében a szezonális hatástól megtisztított adatok csupán nagyon lassú növekedést mutatnak.
Júliusban tavalyhoz képest a nemzetközi forgalomban 91 százalékkal volt alacsonyabb ez a mutató, ez rendkívül lassú fejlődést jelent az áprilisi 95 százalékos mélyponthoz képest.
Ennek oka, hogy a legtöbb ország továbbra is zárva tartja határait, a kormányok intézkedései pedig nincsenek összehangolva.
A belföldi forgalom azonban a legtöbb országban emelkedett, Kínában már csak alig 30 százalékkal marad el a kínálat az egy évvel korábbihoz képest, az Egyesült Államokban még a járatok 75 százaléka hiányzik.
Ezzel együtt a világ minden régiójában rekord alacsonyan volt a repülőgépek kihasználtsága az év hetedik hónapjában: Európában 60, Észak-Amerikában 47 százalékos load factorral repültek a járatok, a kivétel itt is a kínai belföldi forgalom, ahol a gépek fedélzetét háromnegyed részben sikerült megtölteni.
Az AIRportal.hu kérdésére Brian Pearce az őszi és téli időszak kilátásaival kapcsolatban azt mondta, a gazdaságban vannak biztató jelek, de amíg a kormányok nem hangolják össze az intézkedéseiket, addig nem lehet számítani a nemzetközi forgalom fellendülésére.
Ezzel kapcsolatban Alexandre de Juniac elnök-vezérigazgató azonnali lépéseket kért főleg az európai kormányoktól, mondván „sok minden forog kockán”, a légiközlekedés és a turizmus jövője.
A nem koordinált, alkalomszerű döntések miatt az utasok nem tudnak előre tervezni, így nem tud újraindulni a nemzetközi forgalom, és a légitársaságok sem tudnak előre tervezni – mondta az IATA-vezér.
Ez a jelenség húzódik meg a mögött is, hogy az előzetes foglalások száma Európában folyamatosan csökken, míg a felkínált kapacitás emelkedik, ezzel egyre nagyobb anyagi nyomás nehezedik a légitársaságokra.
Az elnök arra kérte a kormányokat, hogy vezessék be a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és az IATA közös ajánlásait, és minél több tesztet végezzenek el, mert ezekkel az intézkedésekkel minimális kockázatok mellett lehet a határokat kinyitni, így a légiközlekedést is újraindítani.