Hatalmas mosolyt rajzol az európai repülőgépgyár az első új generációs – mérete és formája miatt egyébként is figyelmet érdemlő – BelugaXL szállítógépeinek orr részére.

Ilyen lesz az első BelugaXL festése (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Ilyen lesz az első BelugaXL festése (Grafika: Airbus)

A BelugaXL szállítógép hat különböző festési terve közül a Airbus dolgozói választották ki a nekik legjobban tetsző dizájnt.

A cél egy olyan festési terv kidolgozása volt, amely magán hordozza a repülőgépgyártó arculati elemeit, ugyanakkor figyelemfelkeltő és kihangsúlyozza az egyedi és különleges óriás szállítórepülőgép vonalait.

A dolgozók szavazatai alapján a “Smiling BelugaXL”, azaz Mosolygó BelugaXL dizájn került ki győztesen, a voksok több mint 40%-át megszerezve.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A nyertes terv nem csak vidám és figyelemfelkeltő lett, hanem a repülőgép nevéhez hűen kihangsúlyozza annak bálna formáját is.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Beluga XL kifejlesztésére a korábbi generációjú, 1996 óta szolgálatot teljesítő A300-600ST repülőgépek kiöregedése és a gyártó egyre nagyobb szállítókapacitás igénye miatt van szükség. Az A330-200 Freighter alapokra épülő új generációs Belugák hasonló koncepciót követnek mint elődjeik, de a repülőgép hátsó része és a vezérsíkok a teljesen új fejlesztésű részek közé tartoznak. Az Airbus az új Beluga típust ugyanakkor igyekezett úgy megtervezni, hogy minél több széria alkatrészt tudjanak a különleges repülőgép gyártásnál felhasználni. A repülőgépet Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóművekkel szerelik majd fel.

Nagyobb méret, nagyobb teherbírás, hosszabb hatótáv

Grafika: Airbus | © AIRportal.hu

Grafika: Airbus

A Beluga XL törzshossza 63,1 méter lesz, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél, csaknem másfél méterrel nő a rakteret alkotó kupola átmérője 8,8 méterre. Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter lesz, mely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 métere nő. A Beluga XL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, mely 72 tonnával haladja meg a Beluga hasonló adatát.

A Beluga XL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak 2 889 kilométert volt képes megtenni 40 tonnás rakománnyal.

Az A300-600ST típusú szállítógépek leváltására tervezett Beluga XL repülőgép teljes megépítése – beleértve a módosított orr-részt, a hatalmas, kupolának nevezett rakteret és a módosított farokrészt, vezérsíkokat – az Airbus tervei szerint összesen négy évet vesz igénybe.

A programot 2014-ben indította el az Airbus, az első példány felszállását 2018 közepére tervezi az európai gyártó, forgalomba állítása pedig 2019-ben várható.

A Beluga óriás-szállítógépek fontos szerepet töltenek be az európai repülőgépgyártás logisztikai folyamataiban. A repülőgépek a különböző országokban található gyáregységekből szállítják a repülőgépek részegységeit – akár kész törzs elemeket, szárnyakat, vezérsíkokat – az Airbus toulouse-i és hamburgi végszerelő üzemeibe.

Az első, A330-200 Freighter alapokon nyugvó Beluga XL a végszerelő soron. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első, A330-200 Freighter alapokon nyugvó Beluga XL a végszerelő soron. (Forrás: Airbus)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!