Az Airbus megvásárolt egy brit gyártású Avro Regional Jet ARJ-100-as regionális repülőgépet, amelyen a tervek szerint újfajta elektromos, akár különböző energiacellákkal működő hajtóműveket tesztelnek majd.
Az európai repülőgépgyártó a működését októberben beszüntető, birminghami Cello Aviationtól vásárolta meg a G-ILLR lajstromjelű, E3379 gyári számú, az egykori Avro International által gyártott ARJ-100-ast.
A tizennyolc éves gépet G-WEFX-re lajstromozták át, és Cranfieldbe repülték, innen végzik majd a tesztrepüléseket 2020-tól.
Az Airbus a zöld technológiák tesztgépeként szeretné használni az ARJ-t, a terveik szerint ezen a gépen emelkedik először a levegőbe az elektromos, nulla káros anyag kibocsátású „sugárhajtómű”.
A projekt fővállalkozója a német Siemens, az Airbus pedig a brit Rolls-Royce hajtóműgyártóval közösen segédfejlesztőként vesz benne részt.
A tervek szerint 2020-ra a gép jobb oldali belső, 3-as számú hajtóművének helyére kerül az elektromos, E-Fan X fejlesztési névvel emlegetett hibrid-elektromos erőforrás.
Amennyiben minden teszt sikeres lesz, a későbbiekben egy másik hagyományos sugárhajtómű helyére is E-Fan X kerülhet.
Ennek teljesítménye két megawatt, ez nyolcszor annyi, mint a Siemens eddigi legnagyobb hasonló erőforrásáé, amely egy Extra 330LE műrepülőgépben dolgozik.
A regionális gépre megálmodott koncepció szerint a szükséges elektromos energiát a hagyományos sugárhajtóművek generátorai biztosítják majd, a felszálláskor és emelkedéskor szükséges teljesítmény elérését pedig több, egyenként 700 kilowattos lítium-ion akkumulátorral támogatják.
A mérnökök várakozásai szerint ezen a programon keresztül vezet az út a teljesen elektromos, „zöld” repülőgépek kifejlesztéséhez.
A belátható időre vonatkozó, Flightpath 2050 nevű távlati tervekben egy 50-100 üléses regionális gép megalkotása szerepel az E-Fan X-szel szerzett tapasztalatok alapján.
A várakozások szerint 4-8 darab ilyen rendszer lesz képes teljes egészében önállóan a levegőbe emelni egy ARJ-100-as méretű repülőgépet.
A projekt megvalósítását nem véletlenül az Egyesült Királyságban végzi a három cég, amellett ugyanis, hogy itt található a Rolls-Royce székhelye, a helyi kormányzat 255 millió brit fonttal (mintegy 91 milliárd forinttal) támogatja a fejlesztést.
Ebben az irányban igen elkötelezettnek mondható az európai repülőgépgyártó is, 2010 óta, amikor az első elektromos hajtású gépük, a CriCri – amely egyébként a világ legkisebb repülőgépe – a levegőbe emelkedett, folyamatosak az innovációk ezen a területen.
A tisztán elektromos E-Fan 1.0 kísérleti kisrepülő, és hibrid testvére, az E-Fan 1.2 látványosan teljesít, már a La Manche-csatornát is sikerült velük biztonságosan átrepülni.
Az Airbus emellett egy másik, szintén az elektromos repülés területén tevékenykedő projektben is közösen dolgozik a Siemens-szel, a német cég a fejlesztője a városi felhasználásra szánt repülő taxi, a CityAirbus erőforrásainak is.