A szövetségi bíróság az USA igazságügyi minisztériumának igazat adva blokkolta, hogy a Jetblue Airways megvegye a Spirit Airlinest.
A 2022-ben bejelentett 3,8 milliárd dollár értékű felvásárlás a bíróság álláspontja szerint versenyellenes, korlátozná az alacsony árú repülőjegyek elérhetőségét az amerikai fogyasztók számára, így sérti a trösztellenes törvény alapelvét.
Ezzel a bíróság a Biden-kormány igazságügyi minisztériumának adott igazat, amely következetesen versenyellenesnek minősítette az egyesülési szándékot.
A döntést követően az ultrafapados Spirit részvényei 60 százalékot, míg a hibrid-diszkont modellben működő Jetblue részvényei 5 százalékot estek – írta a Reuters.
A cégek közötti korábbi megállapodás szerint az ügylet meghiúsulása esetén a Jetblue-nak bánatpénzt is fizetnie kellene a Spirit részvényeseinek.
A légitársaságok nem értenek egyet a döntéssel, és mérlegelik a lehetséges lépéseket, akár fellebbezhetnek is az ítélet ellen.
A Spiritet a döntés rendkívül nehéz helyzetbe hozza, mert a légitársaság jelentős adósságállománnyal rendelkezik, amelynek visszafizetése jövőre esedékes, működése pedig veszteséges a növekvő üzemi költségek és az ellátási láncokban tapasztalható tartós problémák (pl. az új generációs hajtóművek gondjai) miatt. A cég az elmúlt időszakban repülőgépei eladásával és visszabérlésével próbált pénzhez jutni a lejáró adósságai fedezésére.
Az opciók között szerepel egy másik vevő keresése, de az is, hogy a cég csődöt jelent és egy Chapter 11-es csődvédelmi eljárás alatt kénytelen lesz teljes szerkezetátalakítást végrehajtani, majd friss tőkét bevonni, amelynek sikertelensége akár felszámoláshoz is vezethet.
A két cég egyesülésével az USA ötödik legnagyobb légitársasága jött volna létre, amely álláspontjuk szerint csak így lenne képes versenybe szállni a „Big 4”-nak nevezett négyesfogattal, az USA piacának jelentős részét uraló American, Delta, United és Southwest cégekkel.
A Spirit Airlines-t előzőleg a szintén ultrafapados Frontier akarta felvásárolni, de hosszas huzavona és az ajánlatok felsrófolása után végül a Jetblue mellett döntöttek a részvényesek.
Kapcsolódó hír, hogy a Jetblue-t kilenc éve irányító vezérigazgató, Robin Hayes a múlt héten jelentette be, hogy februárban távozik a légitársaság éléről, a cég vezetése okozta nagy nyomás miatt kialakult egészségügyi okokra hivatkozva. Helyét Joanna Geraghty eddigi üzemeltetési vezérigazgató-helyettes veszi át.
Az egyesüléssel szemben meghozott döntés érintheti az Alaska Airlines a Hawaiian Airlines felvásárlását célzó tranzakcióját is, mert ilyen előzmények után nehezebb lesz megszerezni ahhoz is a jóváhagyást.