Pályára állt az Aireon rendszerének utolsó műholdcsomagja is. Ezzel teljessé vált a világ első, az egész Földet lefedő repülőgép-követő rendszere, amely néhány hét múlva már éles üzembe is állhat.

Előkészített Iridium NEXT műholdak (Fotó: Aireon)

Az Aireon a hagyományos felderítő rendszerekhez képest azzal hozott újítást a légiközlekedésbe, hogy az űrbe telepített műholdak veszik a repülőgépek által automatikusan küldött adatokat (ADS-B – Automatic Dependent Surveillance-Broadcast ).

A most felbocsátott 10 darab Iridium NEXT műholddal teljessé vált a hálózat, amely így összesen 75, alacsony Föld körüli pályán (LEO) keringő egységet foglal magába.

Ebből 66 darab az, amely ténylegesen működik egy adott időben, 9 pedig tartalékként szolgál, az esetleges meghibásodások kezelésére, de épült még további 6 műhold is, további tartaléknak.

Az Aireon rendszere mind a légiforgalmi irányítás, mind a légitársaságok számára lehetővé teszi, hogy átfogó képet alkossanak a légtérben zajló forgalomról, a radarfedés nélküli területek fölött is.

Hirdetés

A most kiépült rendszer az alapja a cég Global Beacon szolgáltatásának, amelynek bevezető légitársasága a Qatar Airways lesz. Szintén erre a műhold-csoportra támaszkodik a SITAONAIR járatkövető alkalmazása, amelyet a Malaysia Airlines rendelt meg elsőként.

Nem csak a légitársaságok profitálhatnak azonban az új technológia előnyeiből. A légiforgalmi irányítás számára továbbított adatok teljes mértékben redundánsak, így azok felhasználhatók a forgalom még biztonságosabb, pontosabb és hatékonyabb kezeléséhez.

Az Aireon vezérigazgatója szerint a most felbocsátott műholdak integrációja, valamint a szükséges tesztek elvégzése várhatóan néhány hetet vesz igénybe, ez után pedig valósággá válik a Föld teljes légiforgalmának valós idejű követése, amely az egész légiközlekedési ipar számára hatalmas előrelépés.