A kormány döntése alapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megkezdte a ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út fejlesztésének előkészítését, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti megközelítésének javításáról, a Gyömrői út fejlesztéséről felmérést indított a BFK.

Kérdőívben gyűjti minden érintett észrevételeit és véleményét a Budapest Fejlesztési Központ a repülőtérre vezető út tervezésével kapcsolatban – jelentette be Facebook-oldalán közzétett posztjában a BFK vezérigazgatója, Vitézy Dávid.

Felidézi: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelíthetősége az elmúlt évtizedekben folyamatosan romlott. A ma is létező eredeti megoldás, azaz a Gyömrői út és a rajta szervizútszerűen vezetett 2×1 sávos, szűk áteresztőképességű, a köznyelvben gyakran gyorsforgalmiként emlegetett út nemcsak elválasztja egymástól a szomszédos városrészeket, hanem ennek a tengelynek meg kell birkóznia az M4-es autóút és a 4-es főút bevezető szakaszainak forgalmával is.

Az út elhasználódott, balesetveszélyes és rendkívül zavarérzékeny: egyetlen apró fennakadás többórás torlódást okozhat.

Fotó: AIRportal.hu

Az út környezete pedig, amivel a hazánkba repülőgéppel érkező külföldiek először találkoznak, nem méltó sem Budapesthez, sem Magyarországhoz. A buszok előnyben részesítése nem megoldott, biztonságos kerékpáros útvonal nincs – írja a vezérigazgató.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőtérre vezető út rendbetétele nem csak a légikikötő elérhetőségéről szól, Vitézy szerint olyan nagyszabású városfejlesztési beruházás tervezése kezdődik meg, amelynek köszönhetően javul a dél-pesti kerületek közlekedése és az érintett városrészek közötti keresztirányú közúti, autóbuszos, gyalogos és kerékpáros kapcsolat is. A tervezés kiemelt szempontja a közösségi közlekedés előnyben részesítése, de bármely közlekedési mód használói a zavarérzékenység és a közlekedésbiztonság jelentős javulására számíthatnak. A tervek kidolgozása során foglalkoznak az út szomszédságában élők életkörülményeinek lehetőség szerinti javításával is.

A munka a Határ úti metróállomás vonalától a főváros határáig terjed, a felújításkor a mai, szalagkorlátokkal tagolt szakaszok helyett az út jelentős részén egységes 2×2 sáv épül, hogy megfeleljen a 21. századi követelményeknek, és csökkenjen a zavarérzékenység.

Ehhez a különszintű műtárgyakat is 2×2 sávosra kell átépíteni, valamennyi aluljáró és felüljáró bővül. A kereszteződések kapacitása növekszik, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei javulnak. Fontos fejlesztés a Kőér utca – Gyömrői út útvonal külön szintű átvezetése a vasúton, amely a tervezés része, s ugyancsak külön szintben keresztezi majd a közút a vasutat a városhatárnál – olvasható Vitézy posztjában.

A tervezői közbeszerzési tendert a Főmterv Zrt. és az Utiber Kft. konzorciuma nyerte meg a vezérigazgató közlése szerint, a kiviteli terveknek és a tenderdokumentációnak 2022 során kell elkészülnie. Ezt követően lehet majd dönteni a kivitelezés ütemezéséről, a forrás biztosításáról.

A rekonstrukció révén egységes, egybenyitott, korszerű főút jön létre, bizonyos szakaszon új buszsáv, gyalogos és kerékpáros utak épülnek, de a végleges forgalmi rend meghatározásában várják minden felhasználó véleményét is. A fejlesztést a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa is megtárgyalta, és minden érintett kerülettel is folyamatosan egyeztet a BFK.

A jelenlegi helyzetről és a tervekről az érintettek véleményét és észrevételeit a http://repuloteriut.hu weboldalon 2021. november 5-ig kitölthető kérdőíves felmérésben várja a BFK.