Együttműködési és code-share megállapodást kötött az American Airlines és a Qatar Airways, amelyek nemrég még szabályosan gyűlölték egymást.

Az American Airlines a több év szünet után újból létrehozott közös járatüzemeltetéssel elsősorban azokhoz a piacokhoz akar hozzáférni, ahol gyengék a pozíciói, viszont a Qatar Airways erős. Ezek elsősorban afrikai és indiai célállomások: Haiderabád, Csennai, Mumbai és Nairobi – írja a Skift.

Bár az American tisztában van azzal, hogy van valós utasigény ezekbe az irányokba az Egyesült Államokból, de ez még nincs akkora mértékű, hogy önálló járatot indítson, és vannak olyanok is, amelyeket közbenső leszállás nélkül nem is tudna a légitársaság elérni.

Fotó: AIRportal.hu

A Qatar Airways a járatszámok megosztásával biztosítja az American utasainak a kapcsolatot, cserébe nagyobb hozzáférést kap az amerikai piachoz, amit régóta szeretne elérni, de korábban nemcsak az American, hanem a Delta és a United vezetősége is kifogásolta.

Jelenleg 10 amerikai városba repülnek a katari gépek, de a megállapodás értelmében olyan repülőterekhez is hozzáférnek majd, mint Austin, St. Louis, vagy Oklahoma City, sőt a Karib-térség is felkerülhet a Qatar térképére.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A code-share megállapodással pedig a katari cég a saját utasainak is sokkal nagyobb kínálatot tud biztosítani, mivel American-járatokkal, de Qatar Airways járatszámmal viszik tovább az utast, és jegyet is értékesíthetnek ezekre a járatokra.

Az egyezmény még azt is elhozhatja, hogy pár év múlva az American saját gépekkel jár majd Dohába, a Qatar Airways központjába.

A két társaság viszonya legendásan rossz volt, mélypontján Akbar al-Baker katari vezérigazgató azt is mondta, hogy az American Airlines szolgáltatási színvonala “szar”, és csak nagymamákat vesznek fel légiutas-kísérőnek. A viszonyt, vagy inkább iszonyt az alapozta meg, hogy az amerikai cégek folyamatosan azzal vádolták a Qatart: állami támogatásban részesül, és így torzítja a versenyt. Erre válaszul al-Baker sem hezitált ugyanezzel megvádolni amerikai versenytársait.

Fotó: AIRportal.hu

A viharos kapcsolat aztán némileg nyugvópontra jutott, a Qatar Airways meg is próbálta bevásárolni magát az American anyavállalatába, de ennek a dolgozók keresztbe feküdtek. A mostani megállapodásnak is vélhetően az volt a feltétele, hogy a katariak letesznek a részesedés-vásárlásról.

A mostani lépést leginkább az American Airlines piaci pozíciója indokolja, de a Qatarnak is erős oka van rá. Az American nagy versenyben van a Deltával, ennek jegyében kötött megállapodást az Alaska Airlines-zal, így borsot tud törni versenytársa orra alá. A Qatar Airways-nek az Air Italy-fiaskó miatt van jó oka az amerikaiakhoz való dörgölőzésre, az olasz cég bedőlése ugyanis az amerikai stratégiát is befolyásolhatja.