Az Egyesült Államok Kongresszusának alsóházi bizottsága elmarasztalta a Boeing 737 MAX tervezése és engedélyeztetése miatt a gyártót és a Szövetségi Légügyi Hivatalt (FAA) is. A testület olyan jogi változtatásokat sürget, amelyek garantálják, hogy ne ismétlődjön meg az, amit a két érintett elkövetett.
A Reuters jelentése szerint a 18 hónap alatt elkészült vizsgálati jelentésben az illetékes közlekedési és infrastrukturális bizottság azt állapította meg:
a Boeing hanyagul tervezte meg a 737 MAX-et, a hatóság pedig nem volt képes fő funkcióját betölteni, hibázott a gép típusengedélyével kapcsolatos vizsgálatok során.
A tavaly március óta repülési tilalommal sújtott repülőgéptípus két légikatasztrófában is érintett, ezek a bizottság szerint nem egyetlen műszaki, vagy emberi hibára vezethetők vissza.
Vizsgálatuk alapján a balesetek ugyanis „a Boeing mérnökeinek hibás feltételezéseiből, a cég vezetőségében tapasztalt átláthatatlanságból, valamint az FAA hanyagságából álló rettenetes hibák összessége miatt” következtek be.
A bizottság jelentésében azért is kritizálta a gyártót, mert hibásan mérte fel az átesésvédelmi rendszer (MCAS) teljesítményét, valamint ennek létét elhallgatta a hatóság, az üzemeltetők és a pilóták elől is.
A motiváció emögött az volt a jelentés alapján, hogy a Boeing csökkentse a költségeit, és hogy az új generációs széria minél előbb piacra kerülhessen.
Az FAA-t azért is megrótták, mert a szervezet hozzáállása miatt képtelen volt az utazóközönség biztonságát garantálni.
A 737 MAX földre parancsolása óta a Boeing és a hatóság is több lépést tett: a gyártó áttervezte az MCAS-t és a repülésirányító rendszert, az FAA pedig az eljárásrendjét változtatta meg.
A Boeing a jelentés után kiadott közleményében azt írta, nagyon sokat tanultak a balesetekből, illetve a hibákból, amelyeket elkövettek. A bizottsággal mindenben együttműködtek, átalakították a MAX-et és 1300 tesztrepülést hajtottak végre a típusváltozattal.
Peter DeFazio, a közlekedési bizottság demokrata elnöke azt mondta, soha nem szabadott volna megtörténnie annak, ami korábban lezajlott, ezért olyan reformokat javasolnak, amely biztosítja, hogy az FAA a jövőben alaposabban vizsgálja meg a jóváhagyás előtt álló repülőgépeket.