Több mint nyolcvan év után először szállt le magyar lajstromjelű hidroplán a Keszthelyi-öbölben, az Aeroexpress Cessna 206 típusú gépe a vízirepülés Magyarországon történő újbóli meghonosítása érdekében hajtott végre tesztrepüléseket – közölte lapunkkal a cég.

Az Aeroexpress Cessna 206-os gépe kedden délelőtt a sármelléki repülőtérről szállt fel, majd többször megközelítette az erre a célra kialakított pályát. Az amfíbia (kétéltű – a szerk.) kissé szeles, felhős időben, 11 óra után jelent meg a Keszthelyi-öböl felett, hogy tesztrepülést hajtson végre a Balatonon.

Széchey Márton Airbus-oktatókapitány – aki 2019-ben szerzett vízirepülőgépre jogosító szakszolgálati engedélyt Lengyelországban – a megközelítést, a tavi fel- és leszállásokat, a kis- és nagysebességű vízi manővereket gyakorolta.

A tesztrepülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és az ÖTE kisgéphajókkal biztosította a Keszthelyi-öbölben, ahol a hatóságok egy kb. 1,5 négyzetkilométernyi, köralakú területet jelöltek ki a feladatra, így a gép az aktuális széliránynak megfelelően szállhatott le a Balatonra.

Fotó: Somogyi-Tóth Péter – Aeroexpress

A mostani teszt ugyanazt a célt szolgálja, mint a februári, dunai próbák, a vízirepülés újbóli meghonosítását a magyarországi vizeken.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ehhez szükséges törvényi szabályozás kialakításában ugyanis segítenek a szakhatóságok bevonásával megszervezett, a keszthelyihez és a szerdára tervezett balatonlelleihez hasonló tesztrepülések.

A kft-t 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója, valamint unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre Marozsi Lászlóval és Házas Gáborral. A cég üzemeltetési hátterét a Simon Martin vezette, bőnyi székhelyű Flyby Aero nyújtja, partnerük a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ).

A cég névválasztása nem véletlen, a legendás Aeroexpress Rt., Magyarország történelmének egyik első légitársasága 1923-ban kezdte meg működését a Dunán és a Balatonon személy- és postaszállítással, azonban a reptéri infrastruktúra fejlesztésével a vízirepülés az 1930-as évek második felében háttérbe szorult, majd teljesen meg is szűnt hazánkban.