Eltűnt a radarernyőről csütörtök hajnalban az EgyptAir egyiptomi légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata – közölte a légitársaság az egyik közösségi oldalon. A gép roncsainak egy részét Kárpáthosztól délre megtalálták a Földközi-tengeren, azt egyelőre nem tudni, hogy műszaki, emberi hiba, vagy terrortámadás történt-e.
A SU-GCC lajstromjelű, Airbus A320-200 repülőgép 66 emberrel, 56 utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23.09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 2.45 órakor veszett nyoma.
A légitársaság először azt a tájékoztatást adta, hogy a repülő mintegy 80 mérföldre, nagyjából 10 percre az egyiptomi légtértől tűnt el, majd ezt pontosítva azt írta: a repülőgép 10 mérföldet tett meg Egyiptom légterében mielőtt eltűnt. A repülő 37 000 láb, körülbelül 11 300 méter magasan repült, amikor nyoma veszett.
A flightradar24.com járatkövető honlap adatai szerint az eltűnt repülő egy 2003-ban gyártott Airbus A320-as, utolsó ismert helyzete pedig a Földközi-tenger fölött volt. A honlap adatai megerősítik, hogy a gép 37 000 láb magasan repült. Utolsó ismert sebessége 534 csomó, ami körülbelül 990 kilométer óránként.
A légitársaság azt írta, hogy a mentő és kutató egységek már elindultak, hogy kiderítsék, mi történt az eltűnt repülővel. Az EgyptAir délelőtti közleménye szerint a kutató és mentőegységek bemérték a repülőgép vészhelyzeti jeladója (emergency locator transmitter (ELT)) által leadott jeleket – később ezt más források cáfolták.
Az illetékes hatóságok közleményeikben egyelőre nem zárták ki a műszaki és az emberi hiba lehetőségét, de egyelőre a terrorcselekmény lehetőségét sem. Késő délután az amerikai CNN hírtelevízió kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta, hogy az amerikai kormány szerint bomba robbant a fedélzeten.
A gép roncsdarabjait délután egy görög fregatt találta meg Kárpáthosz szigetétől 420 kilométerre délre, a Reuters úgy tudja, hogy a roncsok a gép utolsó ismert helyzetétől 80 kilométrerre voltak.
A légitársaság a délelőtti órákban közzétett közleménye szerint a fedélzeten 30 egyiptomi, 15 francia, 2 iraki, 1 brit, 1 belga, 1 kuvaiti, 1 szaúdi, 1 szudáni, 1 csádi, 1 portugál, 1 algériai és 1 kanadai utas tartózkodott. A repülőgép személyzete 10 fős volt, a kapitány és az elsőtiszt mellett 5 légiutaskísérő és 3 biztonsági tiszt, úgynevezett légi marshall utazott a gépen.
A görög hatóságok közlése szerint a gép 37 ezer lábon repült, amikor először 90 fokot balra, majd 360 fokot jobbra fordult, és 15 ezer lábra zuhant. Mielőtt ez megtörtént volna, az irányítók át akarták adni az egyiptomi léginavigációs szolgáltatónak a gépet, de a pilóták már nem válaszoltak, majd nem sokkal később 10 ezer láb magasságon tűnt el a radarokról az Airbus.
Hírügynökségi jelentések szerint a gép kapitánya a 36 éves Muhammed Szaíd Ali Sakír volt, akinek több mint hatezer repült órája volt, ebből több mint kétezret Airbus A320-ason teljesített. Az eset bekövetkeztekor jó repülési viszonyok voltak a térségben, a hajózó személyzet az eltűnés előtt tíz perccel lépett utoljára kapcsolatba a légiforgalmi irányítással.
A SU-GCC lajstromjelű A320-as repülőgépet 2003-ban gyártották, 2003. novembere óta repült az EgyptAir flottájában. A repülőgép az Airbus közlése szerint két darab Aero Engines V2500 típusú hajtóművel volt felszerelve és összesen 48,000 órát töltött a levegőben a 2003. novemberi átadása óta.
Legutóbb március végén került a világsajtó reflektorfényébe az EgyptAir, amikor az egyik repülőgépüket Ciprusra térítette el egy, mint utóbb kiderült ál-robbanóövvel fenyegetőző utas.
Legutóbb frissítve: 2016.05.19. 18:10