Ezentúl az USA légügyi hatósága maga adja ki minden egyes új gyártású Boeing 787 légialkalmassági tanúsítványát, amíg a cég nem teljesíti az előírt feltételeket ahhoz, hogy visszakapja ezt a jogkört.
A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a Flightglobal szerint már tájékoztatta a lépésről a Boeinget. A 737 MAX katasztrófái után ez a második típus, amelynek tanúsítási jogkörét a hatóság elvette a gyártótól.
A hivatalos álláspont szerint az FAA így akar meggyőződni arról, hogy a Boeing megfelelő mértékű változtatásokat eszközölt a gyártási folyamatokban, de a cégnek még több munkát kell elvégeznie, ha vissza akarja kapni jogköreit.
A hatóság egyebek mellett azt várja el a Boeingtől, hogy a minőségbiztosítási és gyártási folyamatai megerősítése után állandóan a sztenderdeknek megfelelő minőségben készüljenek a gépek. Konkrét időpontot azonban az FAA nem hozott nyilvánosságra, ahogy a Boeing sem mondta meg legutóbb, hogy mikor folytatódhatnak a Dreamliner-átadások. A gépből jelenleg havonta átlagosan egy készül.
Az FAA azt is szeretné látni, hogy az átadások stabilizálódnak, és a cég megfelelő tervekkel rendelkezik a már legyártott, de hibás gépek kijavítására.
Jelenleg 110 ilyen példány áll a Boeing telephelyein, és a gyártó már megkezdte a javítási folyamat kialakítását, de ez is FAA-engedélyhez van kötve. A Dreamliner-program közel 18 hónapja áll.
A Boeing erre reagálva azt közölte, tiszteletben tartja a hatóság döntését, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a biztonságot szem előtt tartva megfeleljen az elvárásoknak.
Korábban a hatóság által már kiadott típustanúsítvánnyal rendelkező repülőgéptípusok esetében az egyes elkészült példányok légialkalmassági tanúsítványának kiállítását a gyártó saját, de az FAA-nek jelentő munkatársai is elvégezhették, a Dreamlinerek esetében most ezt a jogkört vonta magához az FAA. Hasonló lépés történt a 737 MAX esetében is, ahol a katasztrófák után indult vizsgálatok visszaéléseket tártak fel, ezért teljesen új jóváhagyási folyamat kidolgozására szólította fel az Egyesült Államok kormánya az FAA-t, amelyet egyébként a Boeinggel együtt elmarasztaltak a MAX-ok esetében alkalmazott gyakorlat miatt.