Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség jóváhagyta a világ első, virtuális valóságot használó helikopter-szimulátorát.

A statisztikák szerint a helikoptereket érintő balesetek ötöde kiképzőrepülések során történik, ezért fontos a szimulátorok szerepe a forgószárnyasok pilótáinak gyakorlati oktatásában.

A VRM Switzerland által kifejlesztett berendezéssel a pilóták a valós repülések helyett, biztonságos körülmények között gyakorolhatnak több, kockázatos manővert is.

A virtuális valóság megjelenítéséhez a Varjo VR-3-as szemüvegét használják, amely nemcsak a helikopter pilótafülkéjét, hanem a kézmozdulatokat is megjeleníti, így még inkább valósághű környezetet hoznak létre a pilóták számára. Emellett az egész platform az aktuális repülési helyzetnek megfelelően mozdul el, még élethűbbé téve egyes manővereket.

A függeszkedés és más alap manőverek mellett különféle kényszerhelyzetek szimulálására is képes az eszköz, például autorotációs leszállás vagy a farokrotor meghibásodása esetén alkalmazott technikák is gyakorolhatók vele.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A VRM Switzerland R22-es szimulátora (Forrás: VRM)

A most elkészült Robinson R22 szimulátor FNPT II-es szintű, így PPL-képzésben öt, míg CPL képzésben tíz, de tematikától függően akár húsz órát is le lehet „repülni” vele a valós gyakorlatok helyett. Ráadásul éjszakai VFR-képzésnél szintén öt, ezen eltöltött órát lehet beszámítani a repült időbe. A hatósági minősítéssel rendelkező szimulátorok nem utolsó sorban a képzések költségét és azok környezeti lábnyomát is mérsékelhetik.

Hamarosan elkészül a cég Airbus H125-ös szimulátora is, amelyen a fentieken túl a teheremelést (HESLO) is lehet már gyakorolni. Sőt a kétfős üzemelésben elengedhetetlen pilóták közötti együttműködés (CRM) és más – ügyfél által kért – különleges műveletek is beépíthetők majd a programba.

A vállalat főként a skandináv igények kiszolgálására új szimulátorközpontot hoz létre, ahol a jelenleg elérhető típusok mellett már az R44, az AW09 és a H135/145 helikoptertípusokhoz kifejlesztett berendezések is rendelkezésre állnak majd. Első ügyfelük, a norvég Helitrans már kettőt le is foglalat a 2021-re tervezett 15 helyből.

A virtuális valóságon alapuló szimulátorok az EASA helikopteres repülések biztonságosabbá tételét célzó, 2018-ban indult kampányának egyik alappillére. A Rotorcraft Safety Roadmap 2028-ra a repülésbiztonság területén 50%-os javulást célzott meg. A törekvéssel összhangban hagyták jóvá a VRM kritikus repülési helyzetek gyakorlására alkalmas szimulátorát. A továbbiakban pedig igyekeznek is majd népszerűsíteni a hasonló eszközök használatát a valós repülések helyett.