Az Emirates vezérigazgatója, Tim Clark nagyobb tolóerővel rendelkező új generációs triplahetesekért kampányol a Boeing vállalatnál. A 777X program várhatóan a hétvégén kezdődő Dubai Air Show alkalmával indul hivatalosan is útjára.

A Boeing 777 gépcsalád új generációs tagjaiból szívesen vásárolna az Emirates, melynek flottájában a típus eddig gyártott verzióiból mindegyik repül. A ráncfelvarráson átesett variáns elvárt tulajdonságainak meghatározása jelenleg is folyik, várhatóan a hamarosan megrendezésre kerülő Dubai Air Show keretében indul útjára hivatalosan is a fejlesztési program.

Clark a Flightglobalnak elmondta, hogy a Boeing és a GE Aviation öntörvényűen úgy döntött, hogy nem építik be a Boeing 777X meghajtására szolgáló új hajtóműbe a GE9X-be a tervezett vízbefecskendezéses rendszert, mely ugyan növeli az erőforrás hatékonyságát és tolóerejét, de bonyolultabbá, nehezebbé és még drágábbá teszi a szerkezetet, ugyanakkor mégis olcsóbb és jobb megoldás, mintha nagyobb erőforrást kéne fejleszteni az adott tolóerő-kategóriába. (A vízbefecskendezést az első generációs sugárhajtóműveiben több gyártó is alkalmazta, de a BAe Harrier Rolls-Royce Pegasus erőforrása, valamint a GE szárazföldi telepítésű, áramtermelésre átalakított gázturbinái mai napig rendelkeznek ilyennel.)


Az Emirates félelme nem alaptalan. A többi légitársaságtól eltérően, az Öböl-menti fuvarozók gépeinek gyakran nagy melegben kell felszállni (augusztusban 49°C-ot mértek Abu-Dzabiban), magas hőmérsékleten pedig mind a szárnyon keletkező felhajtóerő, mind a hajtómű hatásfoka is kisebb, így azonos súlyú gép esetében ugyanakkora felszállási úthossz eléréséhez erősebb sugárhajtóműre lenne szükség. Az arabok félelmei szerint a legnagyobb verzió, a B777-9X maximális felszállótömegéhez nagy forróságban már nem elegendő a GE9X hivatalos kalkulációkban szereplő maximális tolóereje.

A GE korábban 100 000 fontos (45 359.237 kilogramm) tolóerejű GE9X-ről beszélt, a nyáron már 102 000 fontra emelték a maximális tolóerő mértékét, az arabok viszont minimum 105 000 fontos (47 627.2 kilogramm) kraft után sóvárognak. Ez nem tűnhet nagy különbségnek, de ahhoz pont elég, hogy több fontos reptérről ne tudjanak üzemelni maximális felszállótömeggel a B777-9X példányai.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing nemigen hagyhatja figyelmen kívül az Emirates kérését, mert várhatóan a típusból legnagyobb példányszámban vásárló légitársaságot veszítenék el ezzel. Emiatt tovább folynak a tárgyalások az arabok, valamint a Boeing és a GE Aviation között, és hogy mi lesz a döntés, az a november 17. és 23. között megrendezésre kerülő Dubai Air Show folyamán minden valószínűség szerint kiderül.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!