Rábólintottak az oroszok a két-két az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) megbízásából kiképzett tesztpilóta és repülési tesztmérnök belépésére az Irkut MSz-21-300-as tesztprogramjába, ami előfeltétele az európai légialkalmassági bizonyítvány megszerzésének.
A négy szakember az EASA megbízásából szerezte meg a jogosítást a tesztelés alatt álló orosz típusra, mostantól pedig teljes jogú tesztelő személyzetként vesznek részt – első körben – az oroszországi tesztprogramban.
Mindez előfeltétele annak, hogy a típus kereskedelmi forgalomba állását a későbbiekben az EASA is engedélyezze, anélkül, hogy egyes teszteket meg kellene ismételni.
Az európaiak az elméleti képesítés megszerzése után szimulátorban már megismerkedtek az MSz-21-es minden rendszerével és repülési tulajdonságával, valamint a megengedett sebességi, magassági és súlykorlátok melletti repülést is végeztek.
A specialisták ezután szoktató, ismerkedő repüléseket végeztek a típus egyik tesztpéldányával, közösen a Irkut Corporation anyavállalatának, a Jakovlev Tervezőirodának a szakembereivel, akik a teljes kiképzést felügyelték.
Oleg Kononenko egykori űrhajós, a Jakovlev tesztpilótája elmondta, európai kollégái rövid idő alatt kiemelkedően jól sajátítottak el az MSz-21-es repüléséhez szükséges minden ismeretet.
A típus Pratt & Whitney PW1400-as hajtóművekkel felszerelt változata várhatóan jövőre kapja meg az Oroszországban a kereskedelmi forgalomba álláshoz szükséges engedélyt, ha minden jól alakul akkor nem sokkal később az EASA is zöld utat adhat a gépnek.
Az Aviadvigatel PD-14-es orosz erőforrásokkal felszerelt változat két évvel később, legkorábban 2021-ben szállíthat utasokat, ha nem ütközik ki addig semmilyen rejtett probléma a hajtóművel, amit jelenleg még egy Il-76-os szárnya alatt tesztelnek, MSz-21-es tesztgépen pedig 2019-ben emelkedhet először a levegőbe.