Március első napjaiban két, éppen utazómagasságon haladó repülőgép is erős turbulenciába került a világ egymástól távoli pontjain, a balesetekben többen is megsérültek.

Március 1-jén a texasi Austinból Frankfurtba tartó Lufthansa Airbus A330-300-as Washingtontól észak-nyugatra, kb. 11 ezer méteren repült, amikor váratlanul erős turbulenciába került.

A fedélzeten tartózkodók közül többen is megsérültek, a légiutaskísérők minden érintettet elsősegélyben részesítettek, de a pilóták úgy döntöttek, hogy megszakítják útjukat a washingtoni Dulles reptéren, ahol később biztonságosan leszálltak. Hét sérültet kellett kórházba szállítani.

Az eseményt tiszta, zivatarmentes időben keletkezett légörvény, az úgynevezett Clear Air Turbulence (CAT) jelenség okozta.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Condor Frankfurtból Mauritiusra tartó Airbus A330-900neo repülőgépe pedig két órával a célreptér elérése előtt, 11 900 méteren került erős turbulenciába, amelynek következtében mintegy húszan megsérültek, és a repülőgép berendezésében is károk keletkeztek.

Veszélyes jelenség, amely évente többször okoz súlyos sérüléseket

A Clear Air Turbulence (CAT) olyan heves légköri jelenség, amely hirtelen, váratlanul következik be tiszta légköri viszonyok között, zivatartevékenységtől függetlenül, sok esetben utazómagasságon.

A repülőgépeken alkalmazott időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulencia érzékelésére, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek.

A váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók, vagy az épp a székek közötti folyosókon, a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok és a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.

Vannak kísérletek és tesztelés alatt álló megoldások, amik segítségével a jelenséget előre lehetne jelezni. A nagy hatótávú lézerradar mintegy 17,5 kilométer távolságig jelezné előre a turbulenciát, ez az utazómagasságon repülve egy perc felkészülési időt jelentene a fedélzeten tartózkodóknak.

Amint korábban megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) turbulencia-előrejelző platformot is indított korábban. A rendszer valós idejű adatokat biztosít a légitársaságoknak, amelyek így akár repülés közben is tudják módosítani a járatok útvonalát, kikerülve a veszélyes területeket.