Biztossá vált a Viking Air Limited CL-programjának jövője, az -515-ös verzióra befutottak az első megrendelések, és jelentős igény mutatkozik az előző generációs tűzoltó-repülőgépek modernizációjára is. Közben a Longview Aviation Capital másik repülőgépgyártója, a De Havilland Aircraft of Canada hamarosan megkezdi érdemi tevékenységét Bombardiertől átvett Q400-programmal.

Szépen lassan felpörögnek a Longview Aviation Capital által tulajdonolt repülőgépgyártók programjai, a kanadai befektető az elmúlt időszakban jelentős piacot szerzett meg felvásárlások útján a regionális utasszállítók és a belőlük fejlesztett speciális gépek, illetve a tűzoltó repülőgépek szegmensében.

2016-ban a Bombardier tűzoltógép-fejlesztő CL-programját vette át a Viking Air Limited, amely akkor három altípust tartalmazott: az alapnak tekinthető, belső égésű motorral felszerelt CL-215-öst, az abból fejlesztett de sikertelennek bizonyult gázturbinás CL-215T-t, és a csúcsmodell 415-öst.

Illusztráció, a horvát légierő egyik Bombardier CL-415 típusú tűzoltórepülőgépe éles bevetésen. (Fotó: AIRportal.hu – 2012)

Utóbbiban már digitális pilótafülke, egyenként közel 2400 lóerős PW123AF gázturbinák kaptak helyet. Utóbbinak köszönhető a változat nagyobb vízfelvételi kapacitása, emiatt hatékonyabbnak is bizonyult az erdőtüzek elleni harcban.

A Viking Air azonban nem ült sokáig a program felvásárlásával szerzett babérokon, mivel felmerült az igény a CL-215-ösök fejlesztésére, hogy azok megfeleljenek a legújabb, egyre inkább kifinomult igényeknek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A gyártó ezért indította el a CL-415 EAF (Enhanced Aerial Firefighter) programját, amelynek keretében az előző generációs 215-ösöket modernizálják, fedélzeti rendszereik vezérlését digitalizálják, és gázturbinákat építenek be a hagyományos motorok helyére.

Az opciós kötéseket nem figyelembe véve a Viking Air eddig tizenegy átalakításra kapott megrendelést.

A tervek szerint az első CL-415 EAF változatot 2020-ban adhatják át, akár még az aktuális erdőtűz szezon kezdete előtt, hogy az új fejlesztés egyből élesben is demonstrálhassa, bizonyíthassa képességeit.

Ezzel párhuzamosan veselkedik neki a vállalat a még nagyobb, CL-515 jelzéssel illetett kétéltű tűzoltógép fejlesztésének, amelyből első megrendelőként Indonézia már le is kötött hat példányt. Ezek közül négy gyors reagálású, katasztrófa sújtotta területeken való bevetéshez optimalizált változat, míg a maradék kettő kifejezetten tűzoltó konfigurációjú lesz.

A CL-515 a kanadai repülőgépgyártó eddigi legnagyobb kapacitású tűzoltó repülőgépe lesz, beépített víztartályaiba akár hétezer liter vizet vehet majd fel, amelyet a levegőből zúdíthat a nagy területen pusztító erdőtüzek fészkére.

Az első példányokat 2024-ben szeretné átadni a gyártó, amely a közeljövőben dönt a beszállítók köréről, és a gyártó, vég-összeszerelő üzemek helyéről.

A Longview-hoz került Q400-as program is

Mint arról beszámoltunk, a Bombardier tavaly novemberben döntött a Q400 regionális turbólégcsavaros típus programjának értékesítéséről. A vevő kiléte nem okozott meglepetést, mivel a szintén kanadai Longview korábban a DHC Twin Otter programját is megszerezte, amelyet azóta a Viking Airnek szervezett ki.

Forrás: Bombardier

A háromszázmillió amerikai dollárra rúgó tranzakciót június elején véglegesítették a felek, az üzlettel a fejlesztés szellemi tulajdona (tervek, dokumentációk, tanúsítások, stb.) mellett gazdát cserélt a torontói összeszerelőüzem, és a még teljesítetlen, összesen ötven darabot kitevő rendelésállomány is.

A várható fejlesztésekről a Longview egyelőre nem hozott nyilvánosságra részleteket.

A spekulációk szerint terítéken van az új típusú hajtóművel felszerelt és hosszabb törzsű, valamint specializált, például kutató-mentő vagy tengeri járőr változatok kifejlesztése is.

A gyártás 2023-ig biztosan a mostani helyszínen folytatódik, ekkor azonban lejár a területre kötött bérleti szerződés, így további rendelések esetén új helyet kell majd keresni az üzemcsarnoknak.

Emellett a Longview megszerezte a de Havilland név teljes körű használati jogát – részben már korábban szert tett rá a DHC-programmal a Viking Air-en keresztül – is, így De Havilland Aircraft of Canada néven viszi tovább a nagy múltú repülőgépgyártó nevét.

Mindezeken felül a Bombardier értékesítette még a Dash 8-család Q100, Q200 és Q300 típusok eladás utáni támogatásának jogát, és a hozzájuk kapcsolódó szellemi tulajdont is, amelyekből összesen 945 példány áll aktív szolgálatban világszerte, katonai és polgári felhasználásban egyaránt, így jelentős állandó bevételi forrást jelent az új tulajdonosnak.