Újabb mérföldkövet ért el a világ első, polgári felhasználású billenőrotoros típusának programja, miután teljesítette repülési tesztjét a Leonardo AW609-es sorozatgyártású példánya.
Az AC5 számú repülőgép a gyártó philadelphiai telephelyéről szállt fel első útjára, amelyen a rendszerek és a kezelhetőség általános tesztelése volt a cél.
Az első sorozatgyártású példány csatlakozik a három prototípushoz, és megkezdik az FAA típustanúsítvány megszerzéséhez szükséges utolsó tesztsorozatot.
Az AC5 később sem kerül megrendelőhöz, mivel a Leonardo ezt használja majd a bemutatókon, illetve különféle műveleti képességek tanulmányozására és a típus üzembe állításának támogatására. A gyártósoron azonban már három, megrendelőknek szánt példány is sorakozik, ezek egyelőre különböző készültségi fokban vannak.

Az Egyesült Államokban (1 példány) és Olaszországban (2 példány) található prototípusok eddig közel 1900 órát töltöttek a levegőben. A gyártó idén már egy bemutató repülést is tartott a Bristow Group helikopteres cég közreműködésével, amely az AW609-es indító üzemeltetője lesz.
Márciusban tovább bővült az ügyfélkör, miután egy egyelőre meg nem nevezett, de hosszú ideje a Leonardo helikoptereit üzemeltető európai vállalat is megrendelt 4 példányt.
A típust választó üzemeltetők jelentős támogatást és képzési csomagot is kapnak a megrendelésük mellé, amelyet jelentős részben a Leonardo 2021-ben átadott, Philadelphiában működő központja biztosít majd, ahol a világ első AW609-es full flight szimulátora is van.
Az AW609-es túlnyomásos kabinjában akár 9 fő is helyet foglalhat. A tervezett feladatok között az üzleti repülés mellett szerepel a betegszállítás, a kutató-mentő repülések, a tengeri olajfúró tornyok kiszolgálása és a járőrözés is, kiszolgálva ezzel a civil és állami megrendelők igényeit.
A típus eddigi történetét beárnyékolja, hogy 2015. október 30-án, Olaszországban egy tesztrepülés során egy nagy sebesség mellett végrehajtott forduló közben irányíthatatlanná vált, majd lezuhant és megsemmisült az N609AG lajstromjelű, 2-es számú prototípus, a fedélzeten tartózkodó két berepülőpilóta életét veszítette.